← Takaisin blogiin

Päivyt Meller ja Tatjana Pogozevan viulunsoiton opettamisen metodiikka

Terveisiä Lahdesta: ”Kiitos! Tällaista yhteistyötä lisää!”

Päivyt Meller vieraili Lahden konservatorion Libretto-salissa 4.-5.12 opettaen innokkaita nuoria viulisteja.  Soittajia oli lähes vasta-alkajista toisen asteen opiskelijoihin saakka Wellamo-opistolta Nastolasta, Lahden musiikkiopistolta ja Lahden konservatoriolta. Koronarajoitukset ja flunssaepidemia vähensivät opettajien, passiiviopiskelijoiden ja vanhempien määrää yleisössä. Mutta tunnelma oli sitäkin intensiivisempi.  

Seisoma-asennosta ja rentoudestahan viulun soittaminen alkaa. Viulun ja jousikäden suorakulman löytymisestä, millä saadaan jousi kulkemaan luonnollisesti suoraan. Jousikäden luonnollisesta rentoudesta jousella olkapää alhaalla, mikä takaa hyvän soinnin.  Siitä voi sitten alkaa varioimaan eri sävyjä kuljettamalla jousta tallan lähellä tai otelaudan päällä. Kokonaisvaltaisesti hyvä ja turvallinen olo auttaa kehittämään tekniikkaa ja luomaan musiikkia. Ne ovat asioita, jotka kaikki tiedämme, mutta mitkä helposti unohtuvat tai sivuutetaan ajan vähyyden ja muiden haasteiden takia. Päivyt muistutti systemaattisesta tekniikan rakentamisesta, mikä mahdollistaa sen tärkeimmän, musiikin löytymisen nuoteista ja sen esittämisen yleisölle. “Plöts”- ja “hylly”- käsi ovat tulleet tutuiksi oppilaillemme mestarikurssin jälkeenkin. Jousta on jaettu keski-, kärki – ja kantajousiin, unohtamatta sormien hienosäätöä. Jousen alkuja (catch – release) ja jousen nopeutta on tarkkailtu. On harjoiteltu eri jousitekniikoita , unohtamatta laulamista fraseerausta mietittäessä. Nämä kaikki palvelevat kuitenkin sitä tärkeintä  ”musiikin taian”  löytymistä jo vapaita kieliä soittaessa. Sen avulla jaksaa harjoitella asteikkoja ja etydejä  ja  miettiä fraseerauksen merkitystä esiintyessä. 

Yhdyn kollegani Elina Noran sanoihin, että oli hienoa saada taas vahvistusta omaan opettamiseen eli perusasioiden vaatimiseen ja vaalimiseen kaiken aikaa.  Eli ryhti, hyvä tasapaino ja hyvä ääni ( jousi kulkee suoraan). Unohtamatta musiikin tekemistä jo ihan pienten aloittelijoiden kanssa. Silvia Marjanen kertoi mestarikurssin tuoneen esiin asioita, mitä ei ollut tullut ajatelleeksi, kuten viulun leukatuen merkityksestä ja asentojen rentouden löytymisen hyödyistä.  Hän sai uusia ideoita myös fraseeraukseen ja jousitekniikan parantamiseen.  

Tatjana Pogozeva : Viulunsoiton opettamisen metodiikka 

Lauantai-iltapäivän kruunasi Päivytin luento Tatjana Pogozevan kirjasta Viulunsoiton opettamisen metodiikka. Ennen luentonsa alkua Päivyt johdatti meidät kaikki hetken hiljaisuuteen kunnioittamaan edesmennyttä opettajaansa Pertti Sutista. Lahdessa pitkään työskennellyt viulupedagogi Sutinen toimi Tatjanan assistenttina aikoinaan Oulussa. Hänen systemaattisen opetuksen perintönä Lahdessa moni  soittaja on löytänyt musiikista ammatin.

Yhdessä pohtimiamme kysymyksiä: 

  • Mitkä ovat viulunsoiton opettamisen haasteet ja tärkeimmät tehtävät? 
  • Mikä on ensimmäisen tapaamisen merkitys opettajalle ja oppilaalle? 
  • Mikä on asteikkojen ja etydien merkitys? 
  • Miten välttää fyysistä  ja psyykkistä stressiä tunnilla? 
  • Kuinka kehittää kuuntelemista  ja intonaatiota? 
  • Ohjelmisto, miten valmistaa esiintymiseen? 
  • Miten opettaa oppilasta kasvamaan ilmaisuvoimaiseksi esiintyjäksi? 

Totesimme, että soitonopettajilta vaaditaan suurta viisautta opetuksen haasteissa.  Tällaiset yhteiset tapaamiset ovat hyvin tärkeitä opetuksen,  ajatusten vaihdon ja opettajien jaksamisen kannalta! Lopuksi Päivyt esitteli neljä harjoitusta ryhdin etsimiseksi. Etsittiin ääriasentoja ja palautettiin lopuksi keskiasentoon:  lantio (eteen-notko), lapaluut (taakse-pyöristys eteen), käsivarsien kierto (taakse-eteen) ja leuka (kaksoisleuka taakse ja eteen). 

KIITOS!  Tällaista yhteistyötä lisää! 

Teksti: Merja Keski-Saari (viulunsoiton opettaja, Lahden konservatorio)  

Tutustu teokseen Tatjana Pogozeva: Viulunsoiton opettamisen metodiikka

Lue Sibelius-Akatemian tiedote kirjan julkaisemisesta

Katso video, jossa Sibelius-Akatemian dekaani Emilie Gardberg, Mari Tampere-Bezrodny, Päivyt Meller sekä Tuomas Haapanen kertovat  Pogozevan merkityksestä viulunsoiton opettamisen kehitykselle Suomessa.

Kirja julkaistiin kuluvan vuoden äitienpäivänä Pogozevan pojan, prof. Igor Bezrodnyn muistokonsertin yhteydessä Akatemian konserttisalissa. Katso konsertin tallenne

Suomi soimaan!

Nuorisokoulutus kyläilee eri puolella Suomea! Tässä blogissa seurataan Sibelius-Akatemian opettajien ja heidän eri puolella Suomea työskentelevien kollegoidensa kokemuksia.

Sibelius-Akatemia käynnisti Suomen kulttuurirahaston rahoituksella syyskuussa 2015 laajan valtakunnallisen musiikkioppilaitosyhteistyön, jossa eri-ikäiset puhallin- ja lyömäsoitinten ja harpun soittajat kolmessatoista suomalaisessa kaupungissa saavat opetusta Sibelius-Akatemian opettajilta viikonloppukursseilla.

Sittemmin vierailut ovat laajentuneet kattamaan myös muita soittimia sekä jazz- ja kansanmusiikin sekä global musicin. Vierailut järjestetään yhteistyössä paikallisten musiikkioppilaitosten kanssa.

Lue lisää Sibelius-Akatemian nuorisokoulutuksesta
Lue lisää Sibelius-Akatemian nuorisokoulutuksen maakunnallisista opetusvierailuista

Uusimmat julkaisut

Seuraa blogia