← Takaisin blogiin

Viikon alumni Petja Kainulainen: Perusasiat kantavat pitkälle

Sellisti Petja Kainulainen soittaa Kamus-kvartetissa, opettaa Espoon musiikkiopistossa ja pitää työssään hetkistä, joissa oppilas tai yleisö innostuu musiikista.

Teksti: Laura Paakkari 

Kamarimusiikki ja opetus työllistivät Petjaa jo opiskeluaikoina. Hän kannustaakin musiikkialalle opiskelevia tekemään sellaisia valintoja ja käyttämään aikaansa siihen, mikä johtaa omiin tavoitteisiin: mitä tekee, sitä usein myös päätyy tekemään. Soitonopiskelijoille tämä tarkoittaa ainakin harjoittelukopissa viihtymistä, vaikka muusikoksi ei tulla pelkästään siellä. 

Petja peräänkuuluttaa soittamisessa, opiskelussa ja opettamisessa perusasioihin luottamista ja kaiken ylimääräisen touhuilun lopettamista. Ihan kaikki, mihin ryhtyy, on tehtävä niin hyvin ja laadukkaasti kuin mahdollista. Periaate kuulostaa itsestään selvältä, mutta häviää usein näennäiselle kiireelle, laiskuudelle ja epärehellisyydelle itseä kohtaan. Epävarmuuttaan voi myös tulla piilottaneeksi tekemällä yhtä aikaa sataa asiaa suurpiirteisesti.  

Perusasioihin keskittyminen on ollut Petjalle tärkeää myös Kamus-kvartetissa. Alusta lähtien oli selvää, että kvartettina on tehtävä valtavasti työtä niiden parissa. Olisi helppoa jäädä jumiin vatvomaan ainoastaan yksityiskohtia, joten perustavimmat asiat kuten intonaatio on pidetty tinkimättä työpöydällä. Petja muistelee mestarikurssin opettajan lausetta, josta tuli kvartetin yhteinen sopimus: ”Älkää enää koskaan lähtekö eri aikaan.” Vaikka työ esimerkiksi puhtauden tai yhtäaikaisuuden kanssa ei lopu koskaan, Petja kehottaa etsimään isoihin haasteisiin valmistautuessa tilaa, jossa tietää tehneensä kaiken, mitä tällä hetkellä on mahdollista. Sen, mitä lavalla tapahtuu, ei tarvitse olla täydellinen yllätys. 

Opettamiseen liittyen Petja listaa samoja kulmakiviä: puhtaus, tempo, rytmit, fraasit ja karaktäärit. Ratkaisut löytyvät hyvin samalla tavalla intuitiivisesti kuin itse harjoitellessa. Usein oppilaat osaavat kysyttäessä itsekin sanoa, mihin tarvitsee seuraavaksi omassa soitossa kiinnittää huomiota. Tärkeintä on mennä musiikki ja teokset edellä. Motivaatio selvittää tekniset haasteet perustuu kappaleisiin, jotka oppilas voi tuntea omaksi musiikikseen. Petjan mukaan oppilaille pitäisi tuoda paitsi kappaleita, joista nämä innostuvat, myös kappaleita, joista itse pitää. Opettajan oma innostus tai innottomuus paistaa läpi, oppilaita ei voi huijata. 

Kirjoittaja on Sibelius-Akatemian opiskelija ja mukana alumnimentorointiohjelmassa.
Lisätietoja Sibelius-Akatemian alumnitoiminnasta

Ohjelmassa mukana olevat aktorit ovat kirjoittaneet omista mentoreistaan uraan liittyviä tarinoita, joita saamme lukea kevään aikana perjantaisin Kuulolla-blogissa.

Kuulolla

Tässä blogissa kerromme sanoin ja kuvin siitä, mitä tapahtuu Taideyliopiston Sibelius-Akatemian luokkahuoneissa ja käytävillä, arjessa ja juhlassa, ehkäpä joskus jopa konserttilavan takana! Tapaamme ajankohtaisia ihmisiä, jotka kertovat siitä, mitä juuri nyt on meneillään. 

Uusimmat julkaisut

Seuraa blogia