← Takaisin blogiin

Muotikatastrofeja ja vuokralentokoneita – orkesterin matkustaessa taustajoukoilta tarvitaan yllättäviä taitoja

”Vierailu on usein kasvun paikka ja auttaa asettamaan perspektiiviin oman oppilaitoksen olosuhteet”, kirjoittaa orkesteritoiminnan kiertuetuottaja Márta Schmidt. Hän oli mukana, kun orkesterisoitinten opiskelijamme vierailivat Glasgow’ssa.

Kun orkesteri tai osa soittajistosta lähtee vierailulle, tarvitaan kuukausien tai jopa vuosien
huolellista suunnittelua. Partnerin kanssa sovitaan etukäteen mihin soittimiin tarvitaan soittajia. Tässä yhteydessä huomioimme akatemian soittajatilannetta. Kuitenkin pitkien valmistelujen aikana ehtii tapahtua paljon ja opiskelija, joka alun perin oli ajateltu lähettää matkalle, saattaa valmistua, lähteä vaihtoon tai parhaassa tapauksessa työllistyä.

Henkilökunta on opiskelijoiden tukena matkan eri vaiheissa

Kun opiskelijat on valittu, pyydämme ensimmäiseksi tarkistamaan passien voimassaoloajan. Eri maissa on erilaisia säädöksiä passin voimassaolosta, ja esimerkiksi Brexitin myötä maahantulomääräykset kiristyivät. Opiskelijan kotimaasta riippuen jotkut pääsevät eri maihin pelkästään passilla, mutta on myös heitä, jotka joutuvat hakemaan viisumia. Siksi pyrimme siihen, että viisumia tarvitsevien kanssa käymme läpi viisumihakemuksen kysymykset ja hankimme myös Sibelius-Akatemialta tarvittavat sitoumukset, kuten todistus siitä, että opiskelija on läsnä, matka kuuluu hänen opintoihinsa ja että oppilaitos kustantaa tiettyjä kuluja. Viisumihakemukset tehdään 6–8 viikkoa ennen matkaa riippuen kohdemaan käsittelyajoista. Varmistamme myös, ettei soittimissa ole uhanalaisten lajien yksilöistä tehtyjä osia (kuten norsuluu jousissa).

Logistiikan kiemurat

Lentojen tilaaminen on täysin erilaista verrattuna yksin matkustamiseen. Alustavat varaukset teemme 6–12 kuukautta ennen matkaa. Tällöin tärkeä tieto on lippujen kirjoittamisen ajankohta, koska sen jälkeen kaikki muutokset maksavat, eli joudutaan ostamaan täysin uusi lippu. Myös majoitukset varataan samanaikaisesti. Pyrimme kulkemaan suorilla lennoilla, mutta mikäli se ei ole mahdollista, yritämme käyttää samaa lentoyhtiötä koko matkan, jotta lähtöselvitys voitaisiin tehdä lähtöpaikasta määränpäähän asti. Vaihtoihin lentokentällä tarvitaan riittävästi aikaa, koska ryhmä saattaa joutua pitkiin passijonoihin, jos suunnataan EU:n ulkopuolelle.

Soitinten kuljettaminen tuottaa päävaivaa matkatoimistoille ja lentoyhtiöille. Viuluja, alttoviuluja ja muita pienempiä soittimia varten varmistamme, että koneen matkustamon säilytystilat ovat riittävän isot, koska näitä soittimia ei tietenkään voi laittaa matkalaukuille varattuun tilaan. Lentoyhtiöille aina ilmoitetaan etukäteen, montako viulua on tulossa lennolle. Yhtiöiden antamat enimmäismitat sopivat lähinnä ukulelekoteloille. Selloille on ostettava omat liput ja istuinpaikat, ja silti niidenkin mittoja kysytään tarkkaan.

Lähtöselvitykset teemme kummassakin kohteessa 2 tuntia ennen koneen lähtöä, jottemme aiheuttaisi koneen lähdön viivästymistä. Lähtöportilla emme aina saa koko ryhmää pidettyä samassa paketissa. Tämä aiheuttaa huolta, koska soittimet pitää saada matkustamon hyllyille ja isot, raskaat reput soitinkoteloiden päälle laitettuina aiheuttavat sydämentykytystä. Isot soittimet lainaamme tai vuokraamme kohteessa, koska kontrabassojen, lyömäsoitinten ja muiden isokokoistensoitinten kuljettaminen tavaratilassa on tavattoman kallis ja vaarallinen operaatio. Jos koko orkesteri matkustaa, silloin voidaan vuokrata kone tai ostaa kaikki liput tietylle lentovuorolle. Tällöin koko kone on käytännössä on meidän. Tämä oli alun perin suunnitelma LEAD-projektin Geneven-konserttia varten, joka peruuntui COVID-pandemian vuoksi.

Soitinten lainaamisessa kommunikoimme opiskelijoiden kanssa erityisesti, jos kyseessä ovat puhaltimet ja lyömäsoittimet. Hankimme soitinrakentajien yhteystietoja haverien varalta.

Pyydämme vierailun harjoitus- ja muut aikataulut hyvissä ajoin, mutta vastausten saaminen on monen asian summa. Joskus vastaanottavan organisaation ohjelma on niin tiukka, että vierailu tulee vasta kuuden oman projektin jälkeen tai aikataulu on kiinni kapellimestarin tai konserttitilan vastauksista. Yleensä järjestämme valmistavan harjoituksen jo kotimaassa. Kaiken informaation ja nuotit jaamme sähköisesti.

Konserttisalien takahuoneita on monenlaisia.

Pyydämme myös harjoitustiloja muusikoillemme ja tarvittaessa työtiloja koko ryhmälle kohteessa.
Matkan aikana käytössä on jokin some-kanava, jolla ryhmä kommunikoi lähdöt, tulemiset,
kiinnostuksen kohteet, ruokapaikat ja muuta tarpeellista tai hauskaa. Pyrimme siihen, että
kohteessa jäisi aikaa kulttuuriin tutustumiseen ja myös aikaa vain lepäämiseen, koska työskentely
ulkomailla on vaativampi kuin tavallisessa kotimaan työympäristössä, jossa säännöt ja käytännöt
ovat tuttuja.

Matkakohde asettaa omat vaatimuksensa työlle ja oppimiselle

Kohteessa ensimmäinen harjoitus menee rakennuksen paikkojen ja harjoitussalissa istumapaikkojen etsimiseen. Mutta samaan aikaan alkaa myös ryhmäytyminen. Matkan aikana kommunikoidaan todella paljon sekä akatemian ryhmän sisällä että paikallisten kollegojen kanssa. Jos päävastuu konsertista on meillä, silloin seuraamme normaaleja käytäntöjämme tutustuttuamme ja kotiuduttamme saliin. Jos vastuu on partnerilla, me sopeudumme tilanteeseen ja varmistamme ettei meistä aiheudu heille vaivaa: varmistamme että kaikki tieto menee ajoissa perille, soittajat tietävät mihin lähteä ja tarkistamme tarvetta soitinten kuljetuksille. Sitten konserttipaikassa hoidamme liikennepoliisin tehtäviä. Tässä vaiheessa paikallisen orkesterin muusikot auttavat meidän muusikkojamme niin paljon kun vain voivat.

Matkan aikana tuemme opiskelijoitamme ja tietysti autamme odottamattomissa tilanteissa. Vuosien aikana ovat tulleet tutuiksi ensiapuklinikat, apteekit, soitinkaupat ja -rakentajat sekä erilaiset kuljetus- ja tekniikan vuokrafirmat. Kerran Yhdysvalloissa ollessani keikalla meillä oli ”fashion emergency”, kun partnerin lähettämä muusikko ajatteli, että hän on ok tavallisissa arkivaatteissaan VIP-tilaisuudessa. Onneksi klo 17.58 pääsimme washingtonilaiseen miesten vaateliikkeeseen, jossa puimme hänet täysin uudelleen. Kyllä visa vinkui, ja hän sai sievoisen laskun operaatiosta, muttei ollut sen jälkeen kuulemma mitään pukeutumiseen liittyviä ongelmia.

Sibelius-Akatemian opiskelijoiden Glasgow’n vierailu huhtikuussa 2023 päättyi onnistuneeseen konserttiin. Kuvassa konsertin kenraaliharjoitukseen tyytyväiset kapellimestari Martyn Brabbins ja kiertuetuottaja Márta Schmidt.

Matkalla koetaan ihania ja vähemmän ihania hetkiä. Opiskelijat edustavat hienosti itsensä lisäksi
myös akatemiaa. Pyrimme siihen, että kaikilla on turvallinen ja luottavainen olo, jotta he pääsevät
keskittymään olennaiseen – musiikin tekemiseen. Matkan aikana syntyy uusia ystävyyksiä sekä
Sibelius-Akatemian sisällä että isossa ryhmässä. Tämä on opiskelijayhtyeiden erityispiirre. Ammatissa toimiessa ei ehdi keikoilla syntyä tällaisia elämänpituisia suhteita. Lopussa bestisten on vaikea erota toisistaan.

Pidän matkustamisesta nuorten muusikoiden kanssa. On kiva tutustua opiskelijoihin paremmin,
kuulla heidän suunnitelmistaan, seurata heidän työskentelyään ja kehittymistään. Vierailu on usein
kasvun paikka ja myös auttaa asettamaan perspektiiviin oman oppilaitoksen olosuhteet, varustelu
ja käytännöt.

Márta Schmidt, orkesteritoiminnan kiertuetuottaja

Yhdessä soiden

Tässä blogissa pääset tutustumaan Sibelius-Akatemian klassisen musiikin osaston yhteissoiton ja -laulun kansainväliseen arkeen ja juhlaan henkilöstön ja opiskelijoiden silmin. Kurkkaa kanssamme orkestereidemme, kuorojemme ja kamarimusiikkitoimintamme kulisseihin.

Uusimmat julkaisut

Seuraa blogia