← Takaisin blogiin

Esitys, vuorovaikutus, hiljaisuus – kirjoituksia teatteripedagogiikasta

Teatteripedagogiikka on taidepedagogiikan osa-alue, joka perus¬tuu teatteriin taidemuotona, sen menetelmiin ja käytäntöihin.

Teatteripedagogit pohtivat taidetta, oppimista, vuorovaikutusta, yhteiskunnallisia kysymyksiä ja toisin tekemisen mahdollisuuksia. He inspiroituvat erilaisista tiloista, istuvat sohvalla keskellä kaupunkia, tarkkailevat lintuja ja toisinaan ovat vain hiljaa.

Tämän kokoelman kirjoitukset tarjoavat moninaisia näkökulmia teatteripedagogiikkaan ja taiteilija-opettajien työhön. Kirjan kirjoittajat lähestyvät aihetta omien opetuskäytäntöjensä ja -kokemustensa pohjalta. Teksteissä tarkastellaan erilaisia teatteripedagogisia lähestymistapoja kuten devisingia ja tilalähtöistä ajattelua. Teemoina nousevat esiin muun muassa seksuaalisuus, esityksen poliittisuus ja taiteen kyky herätellä vaihtoehtoisia ajattelun ja toiminnan tapoja. Vaikka teemat ja menetelmät vaihtelevat, yhteistä teatteripedagogien ajattelulle on dialogisuuden korostaminen, tilan luominen opiskelijan omalle prosessille ja usko taiteen mahdollisuuksiin.

Lue julkaisu Taju julkaisuarkistossa

Osta julkaisu verkkokaupasta

Pilvi Porkola, Riku Saastamoinen
Esitys, vuorovaikutus, hiljaisuus – kirjoituksia teatteripedagogiikasta
Teatterikorkeakoulun julkaisusarja 82
ISBN 978-952-353-088-1 (painettu)
ISBN 978-952-353-089-8 (pdf)

Tekstejä taiteista

Monimuotoinen julkaisutoimintamme käsittelee esittävän taiteen, kuvataiteen, musiikin, tutkimuksen ja taiteellisen tutkimuksen kysymyksiä. Tästä blogista voit lukea julkaisutoimintamme kuulumisia. Lisätietoa julkaisujen saatavuudesta löydät Taideyliopiston Julkaisut-sivulta.

Uusimmat julkaisut

Seuraa blogia