← Takaisin blogiin

Kansainvälisyys tanssitaiteen koulutusohjelmassa

Koulutusohjelman johtaja Sanna Myllylahti kertoo tanssitaiteen opintojen kansainvälisyydestä ja kaksi valmistuvaa opiskelijaa jakaa kokemuksiaan opiskelijavaihdosta.

Veikko Kähkönen

Sanna Myllylahti – tanssitaiteen kandidaatin koulutusohjelman johtaja

Olen työskennellyt tanssitaiteen koulutusohjelmassa 15 vuoden ajan, ja tänä aikana kansainvälisyyden ja vaihtotoiminnan merkitys ja mahdollisuudet ovat kasvaneet opinnoissa merkittävästi. Tanssitaiteen opiskelu ja tanssitaide itsessään on jo lähtökohtaisesti kansainvälistä, ja koulutusohjelma on ollut viime vuosina todella aktiivinen kansainvälisen verkottumisen suhteen. 

Kansainvälisyys näkyy opiskelijoiden arjessa monin tavoin. Yhä useampi opiskelija lähtee opintojensa aikana vaihtoon ainakin lyhyeksi ajaksi, ja viime vuosina jokaisella vuosikurssilla on ollut myös vaihto-oppilaita ulkomaisista instituutioista. Koulutusohjelmassa vierailee myös paljon ulkomailta tulevia opettajia. Vaihto-opintoja mahdollistavat esimerkiksi Erasmus- ja Norteas-verkostot, ja Erasmus+ -ohjelman kautta on mahdollista lähteä harjoitteluun valmistumisen jälkeen. Tanssin toimintaympäristön kansainvälinen luonne näkyy myös opintojen sisällöissä: esimerkiksi tanssihistorian ja -teorian opetuksessa on ollut tärkeää laajentaa näkökulmia ja tanssintuntemusta myös länsimaisen tanssitaiteen traditioiden ulkopuolelle. 

On opiskelijoiden kannalta tärkeää, että opintojen kautta tapahtuu avautumista tanssin kansainvälistä kenttää kohti, myös siksi, että Suomen tanssin kenttä on varsin pieni. Vaihdot mahdollistavat opiskelijoiden verkostoitumista myöhempää työelämää varten ja antavat valmiuksia ja työelämätaitoja laaja-alaiseen taiteelliseen työskentelyyn myös kotimaassa. Opiskelijoille on myös tärkeää nähdä eri kulttuurisissa konteksteissa toimivia ihmisiä sekä eri tavoin organisoituneita instituutioita. Suomeen palatessa oma taiteilijuus ja omat opinnotkin näyttäytyvät usein uudessa valossa. 

Viime vuosina kansainvälistä yhteistyötä on lähdetty syventämään strategisesti tiettyjen kumppanuuskoulujen kanssa. Näihin kuuluvat esimerkiksi Tukholman DOCH, Kööpenhaminan DDSKS, Oslon KHiO, Amsterdam Academy of Theatre and Dance, Berliinin HZT, Lithuanian Academy of Music and Theatre (LMTA) sekä Zagreb Academy of Dramatic Arts. Vuoropuhelu kansainvälisten kumppaneiden kanssa on jatkuvaa ja kulkee mukana opetuksen kehittämisen puolella. Koulutus on aina suhteessa paikalliseen kenttään ja kulttuuriin, ja dialogi ulkomaisten kumppanien kanssa auttaa avartamaan näkökulmia ja huomaamaan omia sokeita pisteitä. 

Viimeisen vuoden aikana ohjelmassa on vieraillut opettajia esimerkiksi Ruotsista, Alankomaista, Liettuasta ja Kroatiasta. Myös me koulutusohjelman opettajat käymme säännöllisesti ulkomailla opettajavaihdossa opettamassa muissa kumppanuuskouluissa. Omasta instituutiosta ja kulttuurisesta kontekstista irrottautuminen opettaa myös opettajaa. Kansainvälinen verkostoituminen on aina henkilökohtaisiin suhteisiin perustuvaa työtä, johon pitää olla valmis satsaamaan esimerkiksi vierailemalla itse paikan päällä ja ylläpitämällä jatkuvaa keskusteluyhteyttä.

Anniina Dyster

Anniina Dyster, kuvaaja Elina Puhakka

Olin opintojeni aikana kahdesti vaihdossa ulkomailla: ensin Reykjavikissa Iceland University of the Artsissa 5 viikkoa ja myöhemmin Berliinissä puoli vuotta HZT:llä. Lähdin hakemaan vaihtoon oma-aloitteisesti ja oma uteliaisuus edellä.

Islanti kiehtoi minua maana ja olin kuullut koulusta hyvää. Opinnoissa oli paljon konkreettista, kuten näyttelijäntyötä, improvisaatiota, laulua ja tanssin tekniikkatunteja. Teoriaopinnoissa painottui oma henkilökohtainen taiteilijuus ja praktiikka tanssihistorian sijaan. Vaihtoni aikana sain myös olla osana produktiota ja pääsin esiintymään Reykjavikin tanssifestivaalilla.

Berliiniin lähtiessäni olin kiinnostunut tutustumaan lähemmin keskieurooppalaiseen tanssin kenttään sekä laajentamaan kansainvälisiä mahdollisuuksia omalla urallani. Opinnoissa HZT:llä korostuivat taiteilijuus sekä aktivismi ja taiteen suhde ympäröivään yhteiskuntaan. Opiskelijat työskentelevät konseptuaalisesti ja poikkitaiteellisesti, oma tekijyys edellä.

Molemmissa kouluissa opiskelijayhteisö oli tiivis ja kansainvälinen, ja minulle jäi vaihdoista ystäviä ja potentiaalisia mentoreita. Berliinistä koen saaneeni hyvän ponnahduslaudan tanssin kansainväliselle kentälle. Oli arvokasta saada paikan päällä konkreettista käsitystä siitä, millaisia erilaiset esittävän taiteen alustat ja instituutiot ovat ja mihin voisin hakeutua omassa työssäni. Suosittelen vaihtoon lähtemistä lämpimästi! Kannattaa olla aloitteellinen ja kysellä rohkeasti kokemuksia niiltä, joiden tietää opiskelleen itseä kiinnostavissa kouluissa.

Katri Käpynen

Katri Käpynen, kuvaaja Roosa Oksaharju

Lähdin vaihtoon, koska olen aina unelmoinut ulkomailla asumisesta ja opiskelusta, ja Teakin vaihtomahdollisuus oli oiva tilaisuus toteuttaa tämä. Olin vuoden vaihdossa Amsterdamissa Expanded Contemporary Dance -linjalla Amsterdam University of the Arts:issa. Vaihto mahdollisti minulle toisen näkökulman tanssin opiskeluun erilaisessa ympäristössä, jossa opintojen painotus oli erilainen ja tapa opiskella myös intensiivisempi. Se mahdollisti myös kansainvälisen ilmapiirin, joka oli suuri rikkaus. Sain paljon uusia ystäviä  ja opin heiltä paljon uusia asioita ja näkökulmia niin tanssiin kuin elämäänkin.  

ECD:ssä opiskelu oli hyvin konkreettista – esimerkiksi produktioita oli vuoden aikana monta. Opinnot olivat fyysisesti haastavia ja kurssitarjonta oli monipuolinen sekä kurssien kestot pidempiä, joten oli aikaa syventyä asioihin. Linja keskittyi nykytanssitekniikoiden lisäksi myös street- ja clubi-lajien opiskeluun.

Opin niin paljon kaikkea. Kehityin paljon tanssijana, esiintyjänä ja taiteilijana ja sain uusia ystäviä. Oma suuntani taiteilijana kirkastui paljon. Toive kansainvälisestä urasta tuntuu myös paljon saavutettavammalta, kun on tutustunut ja luonut elämää toiseen maahan.

Suosittelen vaihtoon lähtöä paljon. Kannustan myös suuresti vaihdon alkaessa olemaan sosiaalinen ja luomaan ihmissuhteita vaihtokoulussa. Kokemus on niin paljon erilaisempi, kun uskaltaa ja näkee vaivaa kavereiden saamiseen. Näin esimerkiksi vaihtokohdemaahan on myös helpompi palata kun siellä on jo kavereita asumassa.  Vuosikin vaihdossa menee loppujen lopuksi tosi nopeasti, joten suosittelen ottamaan vaihdosta kaiken irti, mitä pystyy.

Tanssitaiteen blogi

Tanssitaiteen blogi on perustettu alustaksi, jolla keskustella erilaisista tanssitaiteeseen ja sen tekemiseen liittyvistä kysymyksistä ja havainnoista. Blogin kirjoitusten kautta pääset tutustumaan tanssitaiteen opiskelun arkeen opiskelijoiden ja henkilökunnan näkökulmista, ja lukemaan ajoittain ilmestyviä opiskelijoiden ja opettajien haastatteluja.

Uusimmat julkaisut

Seuraa blogia