Kenet kutsut mukaan visiotyöhön?
Turun Ammattikorkeakoulun koulutus- ja tutkimuspäällikkö Eero Linjaman mukaan esittävien taiteiden koulutuksen visiointiin tarvitaan mukaan kaikenlaisia ihmisiä ja monenlaisia näkökulmia.
Tämä kysymys oli tärkein viesti kuvataiteen ja esittävien taiteiden koulutusten visiotöiden aloitusseminaarissa 5.11. Seminaarissa oli toki koolla näyttävä joukko alan toimijoita, mutta aika samasta puusta veistettyjä me olimme – koulutusorganisaatioiden edustajia ja kuvataiteen sekä esittävien taiteiden vakiintuneita tekijöitä. Tällä porukalla varmasti saadaan visiot tehtyä tavoiteaikataulussa, siitä ei ole epäilystäkään. Ihan kelvollisiakin näistä visioista varmaan tulisi, mutta kunnollista visionäärisyyttä – sellaista, joka oikeasti muovaa tulevaisuutta ja ohjaa toimijoita – tuskin tavoitetaan, jos työhön ei saada moniäänisempää maisemaa.
Työhön tarvitaan enemmän ihmisiä, erilaisempia ihmisiä, yllättäviä näkökulmia, piilossa pysytelleitä huomioita, varjoon sysättyjä ajatuksia, keskeneräisiä ajatuksentynkiä, uran alussa olevia, uransa ja taakseen jättäneitä, opiskelupaikasta vasta haaveilevia – heitä, joita en keksi tässä edes kuvitella. Näillä eväillä kun vastataan kysymykseen, millainen esittävien taiteiden koulutus Suomessa halutaan vuonna 2030 olevan, voidaan paremmin vastata niihin odotuksiin, joita visiotyölle asetetaan.
Ja odotuksia sille todella asetetaankin. Seminaarin avasi opetusministeri Li Andersson, jonka tulevaisuudenkuvassa taidekoulutuksen yhteiskunnallinen merkitys on nykyistä tärkeämpi ja koulutus saavutettavampaa ja moniarvoisempaa. Rohkaisevia ja innostavia tavoitteita visiotyön pohjaksi. Ei tässä sen enemmästä ole kysymys, kuin Suomen tulevaisuudesta. Seminaarin taiteilijapuheenvuoroissa toistui samantyyppiset kysymykset: taidekoulutuksen saavutettavuus, taiteen merkityksellisyys, jopa pedagogiikan laadusta ja ihmisten sivistyksestä puhuttiin. Timo Tähkäsen vetoomus mielikuvituskavereiden sukupuuton estämisestä jäi erityisesti mieleen – huumorin kaapuun puettuna se sisälsi vakavan viestin taidekoulutuksen merkityksestä.
Ansiokkaista esityksistä tuli kirkkaasti esille, että visioita tässä maassa tästäkin aiheesta on jo ehditty paljon sanoittaa. Näiden varaan on hyvä rakentaa, mutta nyt alkaneessa koulutusten visiotyössä on tavoiteltava jotain uutta. Jotain sellaista, johon meitä kaikkia tarvitaan.
Kenet kutsut mukaan visiotyöhön?
Teksti: Eero Linjama
Tulevaisuuspohdintoja esittävien taiteiden koulutuksesta
Blogissa pohditaan taidekoulutuksen tulevaisuutta asiantuntijapuheenvuorojen kautta sekä seurataan Esittävien taiteiden koulutuksen visiotyö 2030 -hankkeen etenemistä.
Uusimmat julkaisut
Seuraa blogia