Mikä on fakki?
Fakkijärjestelmä on tapa jakaa oopperalaulajien äänet ja oopperaroolit tarkempiin lokeroihin, selittää oopperalaulaja ja lehtori Jenni Lättilä Taideyliopiston Sibelius-Akatemiasta.
”Sana fakki tulee saksan kielen sanasta Fach, joka tarkoittaa suomeksi lokeroa. Fakkijärjestelmää käytetään oopperalaulajien ja toisaalta oopperaroolien tyypittelyyn, jotta laulajat löytävät helpommin itselleen sopivaa laulettavaa, ja toisaalta jotta tiettyyn oopperarooliin olisi helpompi valita sopiva laulaja. Äänityypit (sopraano, mezzosopraano, altto, tenori, baritoni ja basso) voidaan jakaa näihin tarkempiin lokeroihin mm. äänialan, äänen koon ja dramaattisuuden, värin sekä ketteryyden mukaan.
Esimerkkinä tästä voidaan ottaa vaikka kaksi hyvin erityyppistä, eri fakin ääntä, joita molempia kutsutaan sopraanoiksi: Mozartin Taikahuilun Yön kuningatar on koloratuurisopraano, jonka osuudet ovat hyvin liikkuviksi ja korkeiksi kirjoitettuja, kun taas Wagnerin Tristanissa ja Isoldessa dramaattinen sopraano Isolde laulaa enemmän pitkää legatolinjaa, jonka on kuuluttava ison orkesterin yli. Näihin molempiin tehtäviin tarvitaan oma spesialistinsa, eli sama laulaja ei käytännössä koskaan laula näitä kahta roolia. Laulajien äänet kuitenkin kehittyvät ja saattavat liikkua fakista toiseen iän ja kokemuksen myötä – harvoin kukaan kuitenkaan loikkaa kokonaan erityyppiseen fakkiin.”
Jenni Lättilä, oopperalaulaja ja laulumusiikin lehtori
Sibelius-Akatemian oopperan esittämän Taikahuilun ensi-ilta on 25.11. Lue lisää ja varaa liput!
Näin selviät nykytaiteesta
Blogissa Taideyliopiston asiantuntijat vastaavat mieltä askarruttaviin nykytaiteen kysymyksiin.
Onko mielessäsi kysymys, mitä haluaisit kysyä? Lähetä ehdotuksesi: viestinta(at)uniarts.fi (laita otsikkokenttään: Nykytaidekysymys).
Uusimmat julkaisut
-
Millaisilla elementeillä voidaan luoda pelottavaa musiikkia?
-
Miksi perinteiset tekniikat ovat nyt taideopiskelijoiden suosiossa?
-
Jyri Numminen, mikä on haastavinta musikaalitekstin suomentamisessa?
Seuraa blogia