Miksi orkesteri tarvitsee kapellimestarin ja kapellimestari tahtipuikon?
Lukijan kysymykseen vastaa kapellimestari Jutta Seppinen.

Orkesteri tarvitsee kapellimestarin, jotta on joku, jolla on kokonaisnäkemys kappaleesta ja sen dramaturgiasta, ja joka pitää huolen tyylillisistä seikoista sekä rytmisestä tarkkuudesta. Hän on myös vastuussa konserttiohjelman harjoittamisesta. Parhaimmillaan kapellimestari on ikään kuin osa suurta kamarimusiikillista tapahtumaa inspiroiden soittajat antamaan parhaimpansa konserttitilanteessa.
Kapellimestari ei välttämättä tarvitse tahtipuikkoa, mutta se antaa lyöntiin selkeyttä ja näkyvyyttä. Tahtipuikko on hyödyllinen kapellimestarille myös lyöntiergonomian mielessä; koska lyönti on selväpiirteisempi, voi käden liikettä pienentää esimerkiksi nopeissa kappaleissa, mikä vähentää johtamiseen tarvittavaa energiaa.
Jutta Seppinen
kapellimestari
Näin selviät nykytaiteesta
Blogissa Taideyliopiston asiantuntijat vastaavat mieltä askarruttaviin nykytaiteen kysymyksiin.
Onko mielessäsi kysymys, mitä haluaisit kysyä? Lähetä ehdotuksesi: viestinta(at)uniarts.fi (laita otsikkokenttään: Nykytaidekysymys).
Uusimmat julkaisut
-
Jos haluaisi tehdä testamenttilahjoituksen taiteelle, pitääkö olla varakas?
-
Millaisilla elementeillä voidaan luoda pelottavaa musiikkia?
-
Miksi perinteiset tekniikat ovat nyt taideopiskelijoiden suosiossa?
Seuraa blogia