Miksi taiteilija antaa teokselleen nimen Nimetön?
Miksi taiteilija ei halua selittää teostaan ja antaa sille nimen Nimetön?

Itse ajattelen, että taideteoksella on usein nimi, mutta tämä nimi ei ole selitys, vaan pikemminkin osa teosta. En ole kiinnostunut antamaan millekään teokselle ehdotonta selitystä. ”Tämä tarkoittaa sitä ja tuo merkitsee tätä” ei ole mielenkiintoista minulle taiteilijana – jos olisi, niin asia voitaisiin viestiä monien muiden tapojen avulla paremmin kuin taideteoksen keinoin.
Meidät on ohjelmoitu löytämään merkityksiä, ja niinpä taideteosta katsoessamme päädymme joskus kysymään, mitä se tarkoittaa, mutta minusta se on ehkä väärä kysymys. En toki tarkoita, etteikö siitä saisi puhua, mutta yhden ainoan selityksen tarjoaminen esimerkiksi maalaukselle tuntuu minusta tarpeettomalta ja liian yksinkertaistetulta. Tämä ei myöskään merkitse sitä, etteikö vaikuttimiemme ja tarkoitusperiemme tutkiminen olisi hyvä asia, sillä se on – etenkin akatemiamme kontekstissa.
Fergus Feehily
Taideyliopiston Kuvataideakatemian maalaustaiteen professori
Näin selviät nykytaiteesta
Blogissa Taideyliopiston asiantuntijat vastaavat mieltä askarruttaviin nykytaiteen kysymyksiin.
Onko mielessäsi kysymys, mitä haluaisit kysyä? Lähetä ehdotuksesi: viestinta(at)uniarts.fi (laita otsikkokenttään: Nykytaidekysymys).
Uusimmat julkaisut
-
Jos haluaisi tehdä testamenttilahjoituksen taiteelle, pitääkö olla varakas?
-
Millaisilla elementeillä voidaan luoda pelottavaa musiikkia?
-
Miksi perinteiset tekniikat ovat nyt taideopiskelijoiden suosiossa?
Seuraa blogia