Miltä näyttelijästä tuntuu unohtaa lavalla vuorosanat?
Miltä näyttelijästä tuntuu unohtaa lavalla vuorosanat? Käytetäänkö teattereissa enää kuiskaajia?

”Repliikkien unohtamiseen liittyy kutkuttava tunne tyhjän päälle putoamisesta. Silloin joutuu keksimään jotain omasta päästään, ja usein näyttelijäkaverit myös auttavat. Syntyy autenttinen tilanne, joka tuo esitykseen ennalta arvaamattomia merkityksiä ja sisältöjä. Kyllä esimerkiksi Kansallisteatterissa kuiskaajia edelleen käytetään, ja he tulevat avuksi, jos repliikkejä ei ala kuulua. Esityksen harjoitusvaiheessa kuiskaajalla on tärkeä tehtävä erityisesti silloin, kun näyttelijät alkavat jotenkuten oppia repliikkinsä eivätkä enää liiku näyttämöllä käsikirjoitukset eli plarit kädessään. Joskus näin tehdään heti ensimmäisestä harjoituksesta lähtien. Vapaat ryhmät ja pienemmät teatterit eivät enimmäkseen palkkaa erillisiä kuiskaajia vaan hoitavat homman jollain muulla tavalla.”
Jussi Lehtonen
näyttelijä, ohjaaja, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun alumni
Näin selviät nykytaiteesta
Blogissa Taideyliopiston asiantuntijat vastaavat mieltä askarruttaviin nykytaiteen kysymyksiin.
Onko mielessäsi kysymys, mitä haluaisit kysyä? Lähetä ehdotuksesi: viestinta(at)uniarts.fi (laita otsikkokenttään: Nykytaidekysymys).
Uusimmat julkaisut
-
Jos haluaisi tehdä testamenttilahjoituksen taiteelle, pitääkö olla varakas?
-
Millaisilla elementeillä voidaan luoda pelottavaa musiikkia?
-
Miksi perinteiset tekniikat ovat nyt taideopiskelijoiden suosiossa?
Seuraa blogia