Opetusministeri Li Anderssonin puheenvuoro enteilee taidekoulutuksen roolin vahvistumista osana koulutusjärjestelmää
5.11.2021 järjestetyn visiotyöhankkeen aloitusseminaarin puheenvuorossaan opetusministeri Li Andersson toi terveiset ministeriöstä.
Ministeri nosti vahvasti esiin taidekasvatuksen ja -koulutuksen roolin ja merkityksen osana suomalaista koulutusjärjestelmää ja sivistystä tulevaisuudessa:
”[Koulutuspoliittisen] selonteon vision mukaan Suomessa on vuodelle 2040 tultaessa vahva, laadukkaaseen ja vaikuttavaan kasvatukseen, koulutukseen, tutkimukseen ja kulttuuriin rakentuva sivistysperusta. Mielestäni tätä on tärkeää painottaa ja tuoda esiin, koska sivistys-sana on usein nykypäivänä saanut antaa tilaa sanalle osaaminen, vaikka sivistys on merkitykseltään paljon laajempi käsite. Selonteon mukaan sivistys näkyy kansainvälisyytenä, se näkyy moninaisuuden ymmärtämisenä, se näkyy kestävän kehityksen edistämisenä. Se on ymmärrystä itsestään, ymmärrystä yhteiskunnasta, se on kykyä pohdintaan, kriittiseen ajatteluun ja yhdessä kehittymiseen. Ja juuri tästä syystä taide- ja kulttuurikasvatus, taide- ja kulttuurikoulutus, niveltyy osaksi koulutusjärjestelmää ja koulutusjärjestelmän kehittämistä. Se ei ole mikään erillinen lisäosa tai ylimääräinen kiva, vaan se on keskeinen osa suomalaista koulutusjärjestelmää.”
Ministeri painotti, että taiteen tekeminen on ihmisoikeus, ja siksi taidekasvatuksella tulisi olla keskeinen rooli osana koulutusjärjestelmää. Lopuksi ministeri Andersson kertoi, että Opetus- ja kulttuuriministeriö osallistuu mielellään dialogiin ja yhteiseen pohdintaan alan tulevaisuuteen liittyen, ja että ministeriö odottaa kiinnostuneena visiotyön tuloksia.
Tulevaisuuspohdintoja esittävien taiteiden koulutuksesta
Blogissa pohditaan taidekoulutuksen tulevaisuutta asiantuntijapuheenvuorojen kautta sekä seurataan Esittävien taiteiden koulutuksen visiotyö 2030 -hankkeen etenemistä.
Uusimmat julkaisut
Seuraa blogia