Oppimisesta, opettamisesta ja olemisesta – osa 3
Kolminäytöksinen esitys, joka alkaa tuota pikaa…
Kirjoitus: Jenni Bergius ja Eevamari Kitti
Tervetuloa teatteriin. Tämä on esitys, joka ei toteudu ilman sinua. Luvassa on kolminäytöksinen kokonaisuus Oppimisesta, opettamisesta ja olemisesta, joka pohjautuu Eevamari Kitin kirjoituksiin tanssista ja taidepedagogiikasta. Kitin ja Jenni Bergiuksen opinnäyteproduktio saa ensi-iltansa Teatterikorkeakoulussa syksyllä 2020. Mutta se on toinen juttu se. Nyt tervetuloa esitykseen, jonka lavastaja, puvustaja, visualisti ja ääniteknikko olet sinä.
Voit sulkea matkapuhelimesi – paitsi, jos käytät sitä esityksen kuuntelemiseen. Esitys alkaa, kun haluat sen alkavan.
Vielä ensin kuitenkin “ohjaajan sana”: En koskaan aiemmin ole ohjannut esitystä, joka ei tapahdu tietyssä paikassa, tiettyyn aikaan. En koskaan aiemmin ole ohjannut esiintyjää pelkästään sähköpostien ja whatsapp-viestien avulla. En koskaan aiemmin ole ohjannut esitystä, jossa ihmiset eivät kokoonnu yhteen. En koskaan aiemmin ole jäänyt näin epätietoiseksi siitä, miten yleisö ottaa esityksen vastaan. Outoa, mutta jollain tavalla myös kutkuttavaa. Se mikä on varmaa on se, että Eevamari antaa paljon ajattelemisen aihetta.
Ensimmäinen näytös: Pedagogista menetelmistäni – tai jostain ihan muusta
Musiikkisuositus: Wolfgang Amadeus Mozart – Requiem [Confutatis/Lacrimosa] (kesto 8:11)
Kuuntele alta pois mahdolliset mainokset ja laita kappale odottamaan aloitusta juuri oikealta kohdalta. Kiitä mielessäsi kaikkia maailman ääniteknikoita, jotka esityksissä huolehtivat siitä, että oikeat äänet tulevat juuri oikealla hetkellä ja tarkoituksenmukaisella volyymilla.
Juomasuositus: Finca las Moras Los Intocables Black Malbec
Saatesanat: Voit kuvitella seuraavan kohtauksen aikana päähenkilön muina mozarteina tukka kenties hieman hapsottaen öljylampun valossa, kirjoittamassa sulkakynällä sanoja isoon mustaan kirjaan, jossa paksut kellertävät sivut. Musteella tottakai. Monologin päättyessä öljylamppu, kirja ja sulkakynä alkavat vähitellen leijalla tilassa, myös mustaan pohjattomaan kaivoon tuijottava päähenkilö kohoaa ilmaan ja liikkuu kevyesti, kauniisti, mutta kovin riipaisevasti.
Käynnistä aiemmin suositeltu musiikki.
Käynnistä samalla myös ääninauha.
Sulje silmäsi. Hengitä syvään ja rauhallisesti. Kuuntele.
Jos et voi kuunnella äänitettä, linkit kirjoitettuihin versioihin löytyvät postauksen lopusta.
Toinen näytös: Yksin
Musiikkisuositus: Aavikko – Torpedo boys
Juomasuositus: Tuorepuristettu sitruunamehu (tietysti ilman sokeria), voit myös halutettasi korvata tämän laittamalla muutaman pisaran Tabascoa huulillesi.
Saatesanat: Voit kuvitella seuraavan kohtauksen aikana päähenkilön harjoittelemassa baletinomaisia liikkeitä. Kohtauksen alussa näkyy vain päähenkilö, vähitellen kuvakulma laajenee paljastaen yhä uusia tanssijoita avoriveissä (hieman liian pienillä etäisyyksillä toisiinsa). He kaikki näyttävät samalta kuin päähenkilö. Päähenkilöstä poiketen heidän kasvonsa ovat ilmeettömät. Lopulta kuvakulman laajennuttua kuvassa on tuhat tanssijaa. Kohtauksen lopussa fokus siirtyy taas tiukasti päähenkilöön.
Käynnistä aiemmin suositeltu musiikki.
Käynnistä samalla myös ääninauha.
Sulje silmäsi. Hengitä syvään ja rauhallisesti. Kuuntele.
Kolmas näytös: Uskaltamisesta
Musiikkisuositus: Ludovico Einaudi – Oltremare
Juomasuositus: Raikasta lähdevettä — suoraan luonnosta, ilman muovisia välikappaleita tai firmoja, jotka rahastavat sillä.
Saatesanat: Voit kuvitella päähenkilön ja itsesi suureen pehmeästi valaistuun tanssisaliin. Päähenkilö on. Hän hengittää ja on. Sinun läsnäolosi on aivan yhtä tärkeää kuin päähenkilön. Voi olla, että katseenne kohtaavat. Tai sitten eivät. Tilanteesta alkaa ehkä syntyä jotakin. Kenties liikettä. Tai ääntä. Saatatte siirtyä keväiseen metsään, jonka puissa on hentoja vihreitä lehden alkuja ja maassa kahisevat vielä viime kesän kuivuneet heinät. Ehkä lätäkössä uiskentelee vesilisko.
Käynnistä aiemmin suositeltu musiikki.
Käynnistä samalla myös ääninauha.
Esitys päättyy silloin, kun haluat sen päättyvän.
Pedapproach
Pedapproach on teatteri- ja tanssinopettajan maisteriopiskelijoiden 4.-8.5. järjestämä seminaari, joka kokoaa opiskelijoiden ajattelua ja opinnoissa tutkittuja taiteellis-pedagogisia kysymyksiä ja aiheita. Tutustu seminaariin ja sen teemoihin opiskelijoiden päivittämässä blogissa.
Pedapproach is a seminar organised by theatre and dance pedagogy students in 4-8 May that gathers the artistic-pedagogical questions and topics that students have explored during their studies. Learn more about the seminar in the students’ blog. Updates are in Finnish or English.
Uusimmat julkaisut
-
PedaCast tarjoaa opinnäytetöiden esittelyjä podcast-muodossa
-
Kiitos osallistumisesta Pedapproachiin / Thank you for participating to Pedapproach
Seuraa blogia