Ovatko jouluvirret vain tosiuskovaisten omaisuutta?
”Virsiin näyttää liittyvän paljon ennakko-oletuksia, joiden yli monen on vaikea päästä. Kun olen tutkinut ihmisten virsikokemuksia, on jokaisen haastatellun kohdalla paljastunut oma, henkilökohtainen merkitysverkosto, jonka juuri hän virsiin yhdistää.
Virsiin on liitetty hengellisten asioiden lisäksi aivan valtava joukko monenlaisia tunnekokemuksia ja muistoja. Kaikki virsikokemukset eivät ole lainkaan hengellisiä. Virsien merkitys voi olla myös esimerkiksi musiikillinen tai sosiaalinen. Moni näyttää myös kiinnittyvän virsien kautta jollain tapaa omiin juuriinsa, sillä usein haastatellut muistelevat läheisiään, jotka ovat laulaneet jotakin tiettyä virttä. Musiikkikokemukset liittyvät syvällä tavalla ihmisten tunne-elämään ja säilyvät monesti kirkkaina mielessä. Vaikka vanhuudessa ja kuoleman läheisyydessä henkilöön ei enää saisi muuten kontaktia, saattaa hän yllättäen alkaa laulaa jotakin jo lapsuudestaan tuttua virttä. Virret kantavat ja sanoittavat sanattomia hetkiä.
Joulu ajanjaksona nostaa tunteita pintaan. Jouluun liitetyt virret ja laulut ovat jokaisen omaisuutta, eikä kenelläkään toisella ole oikeutta arvioida toisen kokemuksen oikeellisuutta. Siksi jouluvirretkin ovat kaikille meille kuuluvia, riippumatta uskomisesta tai uskomatta jättämisestä.”
Riitta Jukkola, tutkija ja tohtorikoulutettava
Teksti on julkaistu alun perin Taideyliopiston Issue X -lehdessä, joka ilmestyi joulukuun Image-lehden välissä.
Näin selviät nykytaiteesta
Blogissa Taideyliopiston asiantuntijat vastaavat mieltä askarruttaviin nykytaiteen kysymyksiin.
Onko mielessäsi kysymys, mitä haluaisit kysyä? Lähetä ehdotuksesi: viestinta(at)uniarts.fi (laita otsikkokenttään: Nykytaidekysymys).
Uusimmat julkaisut
-
Millaisilla elementeillä voidaan luoda pelottavaa musiikkia?
-
Miksi perinteiset tekniikat ovat nyt taideopiskelijoiden suosiossa?
-
Jyri Numminen, mikä on haastavinta musikaalitekstin suomentamisessa?
Seuraa blogia