← Takaisin blogiin

Ratkaisujen jatkokehitys

Taiteilija-asiantuntijat kehittivät ratkaisujaan huomioiden uusien testikoulujen erilaiset toimintaympäristöt.

Monialaisen työryhmän jäsenet päättivät toukokuussa, että taiteilija Iina Taijonlahden Rakas lautashävikki – ketjukirjeitä lautashävikistä ja Alexandra Furubackan Ravintola Ruokala -konsepteja jatkotestataan lapualaisilla alakouluilla loppuvuodesta.

Koska keväällä ensimmäisessä pilotoinnissa ideoita testattiin yli 500 oppilaan Lapuan yläkoulussa, nyt testit suunnataan oppilasmääriltään pienemmille alakoululle. Tällä tavoin nähdään, miten konseptit toimivat erilaisissa ympäristöissä.  Jatkotestauksiin valitut koulut eroavat luonteelta hieman toisistaan, joka toimii testauksen kannalta erittäin hyvin. Alakouluista Pouttu ja Alanurmo ovat suhteellisen pieniä, kun taas Liuhtari ja Ritavuori oppilasmäärältään suuria. 

Ihmiset seisovat rivissä pihalla. Etualalla näkyy istuvia lapsia.
Elokuussa taitelija-asiantuntijat, taiteilija-fasilitaattori ja hanketoimijat vierailivat neljällä lapualaisella alakoululla tutustumassa. Kuvassa Arja Kuusisto Vaasan yliopistosta, Taiteilija Iina Taijonlahti, Taiteilija-fasilitaattori Maire Karuvuori, projektipäällikko Ella Wilén,taiteilija Alexandra Furubacka ja keittäjä Satu Panttila poutun koululla. KUVA: Jenni Latva

Taiteilija-asiantuntijat Furubacka ja Taijonlahti tulivat Lapualle elokuun lopussa tutustumaan alakouluihin ja niiden toimintaympäristöön. Heitä sparraamassa ja myös omia huomioitaan tekemässä oli taiteilija-fasilitaattori Maire Karuvuori. Paripäiväisen visiitin aikana vierailtiin kaikilla tulevilla testikoululla, jututettiin sekä henkilökuntaa että oppilaita. Tapaamisten välissä ja lopuksi myllytettiin ajatuksia yhteisen pöydän ääressä hanketoimijoiden, taiteilijoiden ja taiteilija-fasilitaattorin kanssa.

Kolme ihmistä istuu pöydän ääressä. Yksi seisoo ja kirjaa ylös asioita.
Taiteilija-Fasilitaattori Maire Karuvuori (.oik.) vetää paripäiväisen vierailun tärkeimpiä havaintoja nippuun. Pöydän ääressä Ella Wilén (vas), Iina taijonlahti (kesk.) ja Alexandra Furubacka Selin. KUVA: Jenni Latva

Taiteilija-asiantuntija vetäytyivät jatkokehittämään ratkaisujaan ja heille pidettiin yksityinen sparraussessio noin puolivälissä työskentelyaikaa. Lopuksi keräännyttiin kaikki saman ruudun äärelle ja käytiin jatkokehitellyt ratkaisukonseptit läpi. Taiteilija-asiantuntijoiden työ päättyi hankkeessa tähän. Nyt on hanketoimijoiden vastuulla ohjeistaa testikouluja konseptien toteuttamiseen ja tehdä samalla havaintoja, miten ratkaisukonseptit toimivat itseohjautuvasti. Näiden havaintojen ja kouluilta saatujen palautteiden perusteella ratkaisuja viilataan vielä lopulliseen muotoonsa, jolloin ne ovat avoimesti jaettavissa kaikille kouluille koulujen lautashävikin ratkaisemiseksi.

Nahistuneet naatit – koulujen ruokahävikki pienemmäksi -hanke on Euroopan unionin osarahoittama. Osarahoittajana on Seinäjoen yliopistokeskus. . Hankkeen päätoteuttaja on Lapuan kaupunki ja Taideyliopisto ja Vaasan yliopisto ovat osatoteuttajina.

Luova tulevaisuus

Yhteiskunnan eri osa-alueiden viheliäisiäkin haasteita voidaan ratkoa luovan ajattelun ja taiteellisen asiantuntijuuden keinoin. Blogin kautta pääset seuraamaan Taideyliopiston Seinäjoen yksikön hankkeita, jotka keskittyvät taiteellisen asiantuntijuuden mahdollisuuksiin. Uusimpana koulujen ruokahävikkiä, etenkin lautashävikkiä, ratkotaan taiteelllisen asianntuntijuuden keinon Nahistuneet naatit –  koulujen ruokahävikki pienemmäksi -hankkeessa. Aikaisemmin blogissa seurattiin TYVI – Taiteen ja yritystoiminnan välinen yhteistyö uuden liiketoiminnan mahdollistajana ja Luova ajattelu ja taiteellinen asiantuntijuus elinkeinoelämän haasteita ratkomassa hankkeiden toimenpiteitä. 

Uusimmat julkaisut

Seuraa blogia