Taiteilija-asiantuntijoiden ratkaisut testauksessa
Neljän taiteilija-asiantuntijan ratkaisuja testattiin Lapuan yläkoulussa maalis-huhtikuussa.
Bootcamp-viikon jälkeen taiteilija-asiantuntijat palasivat koteihinsa ja ryhtyivät työstämään omaa ratkaisuehdotustaan pidemmälle. Hanketiimin ja taiteilijoita luotsanneen fasilitaattori Maire Karuvuoren johdolla taiteilijoita sparrailtiin vielä kahdenkeskisissä etätapaamisissa. Vielä ennen testiviikkoja vielä yhden kerran kaikki samaan etätapaamiseen, jolloin taiteilija-asiatuntijat esittelivät suunnitelmansa sekä hanketiimille että toisilleen. Tämän jälkeen taiteilijoilla oli viikon verran aikaa viilata suunnitelmansa loppuun ja ilmoittaa toteutukseen vaadittavat resurssit.
Testaukset alkoivat heti tämän jälkeen maaliskuun kolmannella viikolla. Testiviikoilla nimensä mukaisesti testattiin jokaisen taiteilijan ratkaisuehdotusta viikon ajan ja viikon vaihtuessa vaihtui myös testattava idea. Taiteilijoiden määrän ollessa neljä luonnollisesti testeihin meni kuukausi.
Ensimmäisenä testiviikolla testattiin Iina Taijonlahden ratkaisua Rakas lautashävikki – kirjeitä lautashävikistä. Ratkaisussa jokainen luokka ja osa koulun henkilökunnasta kirjoittivat kirjeen lautashävikkiin liittyen osana kirjeketjua. Kirjeet kirjoitettiin päivän ensimmäisellä oppitunnilla, ja ne olivat luettavissa yläkoulun ruokalan aulassa.

Kirjeketjut täydentyivät joka päivä uudella kirjeellä. Nuoret ja henkilökunta osoittivat toisilleen kysymyksiä ja pohtivat mahdollisuuksia ruokahävikin vähentämiseen. Tavoitteena oli lisätä keskustelua lautashävikistä sekä edistää oppilaiden, opettajien, keittiöhenkilökunnan ja muun henkilökunnan vuoropuhelua.

Toisella testiviikolla oli vuorossa Aeon Luxin kehittämä ratkaisua nimeltään ”Itsevarmuus lautasella”. Ratkaisussa tavoitteena oli edistää itsereflektiota sekä vähentää sosiaalisia paineita ruokailutilanteessa. Tätä edistettiin inspiraatiopuhujien avulla. Koululla kävivät puhumassa kaikille vuosiluokille kaksi urheilijaa. Nyrkkeilijä ja Classic Krav Magassa 2. Danin mustan vyön omaava Jenni Taijonlahti sekä ammattikoripalloilija, pitkään Lapuan Kobrissa pelannut Juho Lehtoranta.

He kertoivat itsetuntemuksesta ja -varmuudesta nuorille. Puhujien puheen sisältö oli suunniteltu yhdessä taiteilijan kanssa. Tämän lisäksi oppilaat saivat kotitehtäväksi kirjoittaa itselleen kirjeen vuoden päähän. Kirjeen kirjoittamisen avuksi taiteilija oli rakantanut valmiin lomakkeen. Testiviikolla ruokailuajat kuulutettiin aina uuden ruokailuajan alkaessa. Tällä tavoiteltiin sitä, että jonot pysyisivät lyhyempinä, kun oppilaat menisivät syömään heille varattuihin aikoihin.

Kolmas testiviikko toi tullessaan selkeitä fyysisiä muutoksia koulun ruokalaan. Alexandra Furubackan suunnitelmassa ”Ravintola Ruokala” koulun ruokala muutettiin ravintolamaisemmaksi. Tarjottimista luovuttiin ja ruokalassa oli joka pöydissä värikkäitä maustekoreja. Pitkät pöydät eroteltiin pienemmiksi pöydiksi ja järjestystä muutettiin, tämä toi tilaan väljyyden tuntua. Ruokalaan tuotiin lisäksi muutama pyöreä pöytä ja baarijakkaroita. Näiden myötä ruokalaan tuli 18 istumapaikkaa lisää

Myös jonotus linjastolle ja astianpalautukseen kokivat muutoksen tilantunteen vahvistamiseksi ja jonotusruuhkan helpottamiseksi. Oppilaita houkuteltiin uuteen Ravintola Ruokalaan mainosjulisteilla koulun seinillä. Ratkaisua ohjasi lautashävikin vähentämisen ohella tavoite siitä, että aiempaa useampi nuori söisi koululounaan.

Viimeisellä testiviikolla Eero Tiittulan ratkaisussa pyrittiin vähentämään lautashävikkiä minimoimalla ruokailuun liittyviä stressitekijöitä. Konkreettisena toimenpiteenä oli ruokailun dramaturgian uudelleensuunnittelu. Ruokailua tarkasteltiin sosiaalisena tapahtumana, johon vaikutettiin mm. erilaisin yllätyksellisin performanssein. Esimerkiksi yhtenä päivänä ruokailijat tulivat tilaan fanfaarin saattelemana ja punaista mattoa pitkin, kun taas toisena päivänä ruokaluun jonottajat saivat maistaakseen alkupaloja. Opettajat saivat kevyen ohjeistuksen, miten ottaa puheeksi ruokailun häiriötilanteet oppilaita huomioiden.

Tämän lisäksi tilaa pyrittiin muuntamaan rauhallisemmaksi ja vähemmän meluisaksi; keittiöön asennettiin akustiikkapaneeleita, ruokalan pöytäryhmät laitettiin uuteen järjestykseen ja tilaa jaettiin katosta roikkuvin verhoin. Koulussa oli ruokailuun ja oman nälän arvioimiseen liittyviä tarroja yllätyksellisissäkin paikoissa.

Testattujen ratkaisujen tuloksia mitataan lautashävikin lisäksi myös muilla mittareilla ja kyselyillä. Lisäksi jokaisen testiviikon viimeisenä päivänä koululaisilta kysyttiin taiteilijan juuri omalle testiviikolleen suunnittelema kysymys. Ratkaisuista kaksi pääsee jatkotestaukseen Lapuan neljälle alakoululle. Jatkoon päässeet ideat valitsee monialainen työryhmä.
Nahistuneet naatit – koulujen ruokahävikki pienemmäksi -hanke on Euroopan unionin osarahoittama. Osarahoittajana on Seinäjoen yliopistokeskus. Hankkeen päätoteuttaja on Lapuan kaupunki ja Taideyliopisto ja Vaasan yliopisto ovat osatoteuttajina.

Luova tulevaisuus
Yhteiskunnan eri osa-alueiden viheliäisiäkin haasteita voidaan ratkoa luovan ajattelun ja taiteellisen asiantuntijuuden keinoin. Blogin kautta pääset seuraamaan Taideyliopiston Seinäjoen yksikön hankkeita, jotka keskittyvät taiteellisen asiantuntijuuden mahdollisuuksiin. Uusimpana koulujen ruokahävikkiä, etenkin lautashävikkiä, ratkotaan taiteelllisen asianntuntijuuden keinon Nahistuneet naatit – koulujen ruokahävikki pienemmäksi -hankkeessa. Aikaisemmin blogissa seurattiin, nyt jo päättyneiden, hankkeiden TYVI – Taiteen ja yritystoiminnan välinen yhteistyö uuden liiketoiminnan mahdollistajana ja sen jatkohankkeen ”Luova ajattelu ja taiteellinen asiantuntijuus elinkeinoelämän haasteita ratkomassa” toimenpiteitä.
Uusimmat julkaisut
Seuraa blogia