Viikon alumni Petja Kainulainen: Perusasiat kantavat pitkälle
Sellisti Petja Kainulainen soittaa Kamus-kvartetissa, opettaa Espoon musiikkiopistossa ja pitää työssään hetkistä, joissa oppilas tai yleisö innostuu musiikista.

Teksti: Laura Paakkari
Kamarimusiikki ja opetus työllistivät Petjaa jo opiskeluaikoina. Hän kannustaakin musiikkialalle opiskelevia tekemään sellaisia valintoja ja käyttämään aikaansa siihen, mikä johtaa omiin tavoitteisiin: mitä tekee, sitä usein myös päätyy tekemään. Soitonopiskelijoille tämä tarkoittaa ainakin harjoittelukopissa viihtymistä, vaikka muusikoksi ei tulla pelkästään siellä.
Petja peräänkuuluttaa soittamisessa, opiskelussa ja opettamisessa perusasioihin luottamista ja kaiken ylimääräisen touhuilun lopettamista. Ihan kaikki, mihin ryhtyy, on tehtävä niin hyvin ja laadukkaasti kuin mahdollista. Periaate kuulostaa itsestään selvältä, mutta häviää usein näennäiselle kiireelle, laiskuudelle ja epärehellisyydelle itseä kohtaan. Epävarmuuttaan voi myös tulla piilottaneeksi tekemällä yhtä aikaa sataa asiaa suurpiirteisesti.
Perusasioihin keskittyminen on ollut Petjalle tärkeää myös Kamus-kvartetissa. Alusta lähtien oli selvää, että kvartettina on tehtävä valtavasti työtä niiden parissa. Olisi helppoa jäädä jumiin vatvomaan ainoastaan yksityiskohtia, joten perustavimmat asiat kuten intonaatio on pidetty tinkimättä työpöydällä. Petja muistelee mestarikurssin opettajan lausetta, josta tuli kvartetin yhteinen sopimus: ”Älkää enää koskaan lähtekö eri aikaan.” Vaikka työ esimerkiksi puhtauden tai yhtäaikaisuuden kanssa ei lopu koskaan, Petja kehottaa etsimään isoihin haasteisiin valmistautuessa tilaa, jossa tietää tehneensä kaiken, mitä tällä hetkellä on mahdollista. Sen, mitä lavalla tapahtuu, ei tarvitse olla täydellinen yllätys.
Opettamiseen liittyen Petja listaa samoja kulmakiviä: puhtaus, tempo, rytmit, fraasit ja karaktäärit. Ratkaisut löytyvät hyvin samalla tavalla intuitiivisesti kuin itse harjoitellessa. Usein oppilaat osaavat kysyttäessä itsekin sanoa, mihin tarvitsee seuraavaksi omassa soitossa kiinnittää huomiota. Tärkeintä on mennä musiikki ja teokset edellä. Motivaatio selvittää tekniset haasteet perustuu kappaleisiin, jotka oppilas voi tuntea omaksi musiikikseen. Petjan mukaan oppilaille pitäisi tuoda paitsi kappaleita, joista nämä innostuvat, myös kappaleita, joista itse pitää. Opettajan oma innostus tai innottomuus paistaa läpi, oppilaita ei voi huijata.
Kirjoittaja on Sibelius-Akatemian opiskelija ja mukana alumnimentorointiohjelmassa.
Lisätietoja Sibelius-Akatemian alumnitoiminnasta
Ohjelmassa mukana olevat aktorit ovat kirjoittaneet omista mentoreistaan uraan liittyviä tarinoita, joita saamme lukea kevään aikana perjantaisin Taideyliopiston alumniblogissa.
Taideyliopiston alumniblogi
Alumnimme ovat äänessä tässä blogissa ja tuovat uusia tuulahduksia taiteen työkentiltä.
Uusimmat julkaisut
-
Immersed in New York: Hans Rosenström's Residency Experience at ISCP
-
Academy of Fine Arts Alum Kristin Wiking in residence: Jan van Eyck Academie 2023
-
Academy of Fine Arts Alum Natalia Kozieł-Kalliomäki in residence: LIFT 2023
Seuraa blogia