Viikon mentori Eija Kauppinen: Säveltäminen, improvisointi ja luova tuottaminen peruskoulussa
Eija Kauppinen on tehnyt monipuolisen uran musiikin aineopettajana sekä Opetushallituksessa ja on saanut aitiopaikalla seurata säveltämisen ja musiikinopetuksen kehittymistä peruskoulussa
Teksti: Laura Renvall
60-luvulla kouluissa laulunopetus muuttui musiikinopetukseksi. Sen myötä opetukseen tulivat mukaan soittaminen, musiikkiliikunta ja pikkuhiljaa myös säveltäminen ja luova tuottaminen. Teknologian kehitys on huimasti vauhdittanut tätä kehitystä. Yleensä säveltämisellä viitataan toimintaan, jonka tuloksena syntyy soivia tai nuotinnettuja musiikillisia teoksia. Sillä voidaan tarkoittaa myös toimintaa, jossa kokeillaan äänien musiikilliseen järjestämiseen liittyviä erilaisia mahdollisuuksia. Tällöin keskitytään enemmän sävellysprosessiin kuin lopputulokseen. Luovalla tuottamisella tarkoitetaan puolestaan erilaisten kokonaisuuksien suunnittelua ja toteutusta esimerkiksi säveltäen tai eri taiteenaloja yhdistellen. Myös eri keinoin toteutettu improvisaatio on luovaa tuottamista.
Säveltämisen ja improvisoinnin vakiintuminen koulumaailmaan
Opettajakoulutuksen opettajat Liisa Tenkku ja Ellen Urho kehittivät 60- ja 70-luvulla koulujen musiikinopetusta. He lähestyivät aihetta puhumalla musiikillisen ajattelukyvyn kehittämisestä ja äänistä musiikin materiaaleina. Kauppinen kertoo heillä ollen suuri vaikutus hänen omaan opetukseensa ja opettajuuteensa. 70-luvulla peruskoulun opetussuunnitelman yleisissä tavoitteissa puhuttiin vapaasta ilmaisusta. Tuolloin musiikin oppiaineksessa puhuttiin vapaasta ja kuvailevasta improvisoinnista ja soitinsävelien sepittelystä. Alaluokkien opetuksessa esimerkiksi improvisoitiin runojen pohjalta. Vuoden 1994 opetussuunnitelmassa puhuttiin esteettisen ja luovan ajattelun kehittämisestä ja vuoden 2004 opetussuunnitelmassa käytettiin käsitettä musiikillinen keksintä.
Vuoden 2014 opetussuunnitelmassa sitä ruvettiin kutsumaan säveltämiseksi ja improvisoinniksi.
Säveltäminen ja improvisointi edistävät oppilaan toimijuutta
Musiikki on luovaa ja musiikin hahmottaminen ja sen oppiminen on myös luovaa. ”Musiikissa tieto ja taito kytkeytyvät toisiinsa ja musiikin käsitteet oppii vain käytännössä tekemisen kautta”, Kauppinen toteaa. Kun musiikkia lähestytään improvisaation ja säveltämisen kautta, samalla siinä harjoitellaan musiikin peruselementtejä ja käsitteitä sekä musiikillisen materian hahmottamista.
Säveltäminen ja improvisointi myös edistävät oppilaan toimijututta ja rohkaisee oppilastakeksimään itse ratkaisuja. Kauppinen korostaa, että on tärkeää antaa tilaa oppilaiden omille ajatuksille ja ideoille.
Kauppinen painottaa musiikin tuntien toiminnan lisäksi opettajan omaa suhtautumista. Opettajan ote omaan työhön tulisi olla luova ja uniikki: jokainen löytää itse oman tapansa opettaa, ohjata ja musisoida. Luovan tekemisen ja kuvittelun ilmapiiri pitäisi olla läsnä kaikessa tekemisessä musiikin tunneilla.
Kirjoittaja on Sibelius-Akatemian opiskelija ja mukana alumnimentorointiohjelmassa.
Lisätietoja Sibelius-Akatemian alumnitoiminnasta
Ohjelmassa mukana olevat aktorit ovat kirjoittaneet omista mentoreistaan uraan liittyviä tarinoita, joita saamme lukea kevään aikana perjantaisin Taideyliopiston alumniblogissa.
Taideyliopiston alumniblogi
Alumnimme ovat äänessä tässä blogissa ja tuovat uusia tuulahduksia taiteen työkentiltä.
Uusimmat julkaisut
-
Immersed in New York: Hans Rosenström's Residency Experience at ISCP
-
Academy of Fine Arts Alum Kristin Wiking in residence: Jan van Eyck Academie 2023
-
Academy of Fine Arts Alum Natalia Kozieł-Kalliomäki in residence: LIFT 2023
Seuraa blogia