Viikon mentori Jussi Tuurna: Rakkaudesta musiikkiin ja teatteriin
Jussi Tuurna on musiikkiteatteriin keskittynyt säveltäjä, sovittaja ja pianisti. Hänet tunnetaan erityisesti sävellyksistään Kansallisteatterin teoksiin HOMO!, Slava! Kunnia sekä Musta Saara. Tuurna on myös työskennellyt musiikin lehtorina Teatterikorkeakoulussa.
Teksti: Tuuli Kainulainen
Rakkaudesta musiikkiin ja teatteriin
Musiikki ja teatteri ovat yhdistyneet Tuurnan ammatissa ja elämässä luontevasti, sillä ne molemmat ovat kulkeneet rinnakkain kiinnostuksen kohteina lapsesta asti. ”Sekä musiikin että teatterin äärellä olen kokenut herättäviä hetkiä: tämän asian kanssa haluan olla tekemisissä.” Opiskellessaan teatterin ja draaman tutkimusta Tampereen yliopistossa hän pääsi kokeilemaan musiikin ja teatterin yhdistämistä Tampereen Ylioppilasteatterissa ja ymmärsi viihtyvänsä teatterisäveltäjän ja -muusikon positiossa. Silloin syntyi myös oivallus siitä, että musiikkia täytyy päästä opiskelemaan lisää, joten Tuurna hakeutui Sibelius-Akatemiaan musiikkikasvatuksen opintoihin. Tuurna kertoo olevansa tyytyväinen Sibelius-Akatemiasta saamiinsa oppeihin, jotka olivat välttämättömiä tulevan ammatin kannalta. Monipuolisten opintojen lisäksi urapolun kannalta ratkaisevaa on ollut päästä työskentelemään ammattiteattereihin.
Esityksiä merkityksellisistä aiheista
Tuurnalle merkityksellistä on päästä tekemään esityksiä tärkeiltä tuntuvista aiheista. ”Antoisinta on, kun saa käsitellä vaikkapa eettisiä kysymyksiä taiteen keinoin, olla tekemässä yhteistä taideteosta.” On myös arvokasta saada työtovereiksi sellaisia ihmisiä, joiden kanssa yhteistyö sujuu. Teatterityössä parhaimmillaan ”kaikki on enemmän kuin osiensa summa”. Vaativinta työssä on jatkuva itsensä haastaminen, uusien ajattelutapojen ja näkökulmien etsiminen.
Mitä löytyy aitojen ulkopuolelta?
Muusikon taitojen lisäksi Tuurna pitää ammatissaan tärkeänä avoimuutta sekä valmiutta ymmärtää monitaiteellisia ilmaisukeinoja. Myös pedagoginen osaaminen on oleellista. Teatterissa työskentely vaatii vuorovaikutustaitoja ja kykyä ymmärtää erilaisten ihmisten lähestymistapoja.
Teatterisäveltäjän ja -muusikon ammattiin ei ole suoranaista tutkintoa. Tuurnan mielestä oma suuntautumisvaihtoehto olisi tarpeellinen, ja hän toivoo Taideyliopiston kehittävän lisää uusia mahdollisuuksia erilaisiin opintopolkuihin.
Sibelius-Akatemian opiskelijoita Tuurna kannustaa avarakatseisuuteen ja uteliaisuuteen. Mitä löytyy aitojen ulkopuolelta, itselle vieraista musiikkityyleistä tai taiteenlajeista? Voisiko raja-aitoja kyseenalaistaa? Musiikillisen sivistymisen ohella on tärkeää poistua omasta taidekuplasta ja kiinnittää huomio myös yhteiskunnallisiin asioihin.
Kirjoittaja on Sibelius-Akatemian opiskelija ja mukana alumnimentorointiohjelmassa.
Lisätietoja Sibelius-Akatemian alumnitoiminnasta
Ohjelmassa mukana olevat aktorit ovat kirjoittaneet omista mentoreistaan uraan liittyviä tarinoita, joita saamme lukea kevään aikana perjantaisin Taideyliopiston alumniblogissa.
Taideyliopiston alumniblogi
Alumnimme ovat äänessä tässä blogissa ja tuovat uusia tuulahduksia taiteen työkentiltä.
Uusimmat julkaisut
-
Immersed in New York: Hans Rosenström's Residency Experience at ISCP
-
Academy of Fine Arts Alum Kristin Wiking in residence: Jan van Eyck Academie 2023
-
Academy of Fine Arts Alum Natalia Kozieł-Kalliomäki in residence: LIFT 2023
Seuraa blogia