← Takaisin blogiin

Viikon mentori Jonas Silinskas: Keho ja mieli

Jonas Silinskas on liettualainen trumpetisti ja hän työskentelee Radion sinfoniaorkesterin soolotrumpetistina.

Jonas Silinkas soittaa ulkolavalla trumpettia keskittynyt ilme kasvoillaan.

Teksti: Inka Pärssinen

Jonas Silinskas on liettualainen trumpetisti ja hän työskentelee Radion sinfoniaorkesterin ensimmäisenä soolotrumpetistina. Ennen RSO:ta hän oli Tampere filharmonian trumpetin äänenjohtaja. Silinskas on opiskellut Liettuan kansallisessa M.K. Čiurlionis -musiikkikoulussa (Nacionalinė Mikalojaus Konstantino Čiurlionio menų mokykla), Liettuan musiikki- ja teatteriakatemiassa (Lietuvos muzikos ir teatro akademija), sekä Tampereella Pirkanmaan ammattikorkeakoulussa (nyk. TAMK).

Jonas haki vaihto-opiskelijaksi Pirkanmaan Ammattikorkeakouluun Sibelius-Akatemian nykyisen trumpetinsoiton lehtori Aki Välimäen houkuttelemana ja jo kuukauden päästä Suomeen saapumisestaan hänelle tarjottiin sijaisuutta Tampere Filharmoniasta. Vaihto- opinnot vaihtuivat sittemmin pääaineopinnoiksi, mutta Silinskas ei koskaan ehtinyt valmistua.

Muusikko, ei trumpetisti

Silinskas aloitti musiikkiopintonsa 8-vuotiaana Liettuan kansallisessa M.K. Čiurlionis – musiikkikoulussa, jossa opinnot sisälsivät laajalti perusteellisia teoriaopintoja ja opetusta sai suurimman osan ajasta muiden kuin oman instrumentin opettajilta. Silinskas oli vuosikurssinsa ainut vaskisoittaja ja hän identifioituukin ensisijaisesti muusikoksi, ei trumpetistiksi.

Saman instrumentin soittajien kesken korostuu Silinskaksen näkemyksen mukaan herkästi tekninen urheilusuoritusmainen suhtautuminen musiikkiin ja soittamisen tarkastelu näkökulmasta, jossa tärkeintä on selvittää kuka soittaa kovimmin ja korkeimmalta tai kuka saa vaikean teoksen esitettyä virheettömimmin. Yksittäisiä teknisiä osasuorituksia tärkeämpää musiikissa on Silinskaksen mukaan tyylitaju, yhteys kanssamuusikoihin sekä oman instrumentin roolin tunnistaminen erilaisissa teoksissa.

Tyyni tutkijaluonne

Hän on luonteeltaan rauhallinen ja vaikuttaa hektisissäkin tilanteissa hyvin tyyneltä, mutta se ei tarkoita, etteikö hän kokisi stressiä. Stressaavissa tilanteissa hän ei lamaannu vaan haluaa ottaa ohjat, vaikuttaa tapahtumien kulkuun ja mennä aina eteenpäin.

Silinskas on käyttänyt suuren osan vapaa-ajastaan tutkien perusteellisesti esimerkiksi unen, fyysisen rasituksen sekä ruokavalion merkitystä elämänlaatuunsa. Hän kokee olevansa hyvin suunnitelmallinen ja haluaa katsoa asioita isossa perspektiivissä ja näin ollen pyrkii pitämään elämän perusasiat tasapainossa pitkällä aikavälillä, jolloin yksittäiset kuormittavat tilanteet eivät saa koko palettia sekaisin.

Kun puhumme harjoittelemisesta ja konsertteihin valmistautumisesta, Silinskas korostaa yksilön vastuuta omista tekemisistään ja etenemisestään. Yhtenä tärkeimpänä yksittäisenä ajatuksena hän pitää sitä, että kukaan ei voi kertoa ulkoapäin mikä toiselle toimii, vaan asiat on selvitettävä itse ja esimerkiksi soittotunneilla opettaja voi ohjeistaa vain omista näkökulmista ja lähtökohdistaan. “Harjoittelussa tärkeintä on laatu eikä määrä – ei pidä vain tehdä asioita vaan pitää tehdä oikeita asioita.”

Inka Pärssinen hymyilee kuvassa kameralle. Kuva on mustavalkoinen ja hänellä on puhallinsoitin käsissään.
Inka Pärssinen
Kuva: Tuomas Salo

Kirjoittaja on Sibelius-Akatemian opiskelija ja mukana alumnimentorointiohjelmassa.
Lisätietoja Sibelius-Akatemian alumnitoiminnasta

Ohjelmassa mukana olevat aktorit ovat kirjoittaneet omista mentoreistaan uraan liittyviä tarinoita, joita saamme lukea kevään aikana perjantaisin Taideyliopiston alumniblogissa.

Taideyliopiston alumniblogi

Alumnimme ovat äänessä tässä blogissa ja tuovat uusia tuulahduksia taiteen työkentiltä.

Uusimmat julkaisut

Seuraa blogia