Tulevaisuuspohdintoja esittävien taiteiden koulutuksesta
Seuraa Esittävien taiteiden koulutuksen visiotyö 2030 -hankkeen etenemistä.
Tietoa blogistaSeuraa Esittävien taiteiden koulutuksen visiotyö 2030 -hankkeen etenemistä.
Tietoa blogistaProjektipäällikkö Susanna Metsälän puhetta julkistustilaisuudessa 14.11. on pyydetty tekstimuodossa. Julkaisemme sen visiohankkeen viimeisenä blogina.
Kulttuuriharrastus kannattelee ja luo uutta sekä yksilö että yhteiskuntatasolla. Tulokset puhuvat puolestaan, huomioidaan se myös tulevaisuuden päätöksenteossa, kirjoittaa Sanna Saarela.
Peruskouluoppilaita ahdistaa. Opettajat eivät jaksa töissä. Miten kouluympäristössä kasvavaa uupumusta voi ennaltaehkäistä? Peruskoulu tarvitsee taidekumppaneita, neuvoo Pekka Paappanen.
Mitä jos peruskoulun kemian opetus olisi hanketoiminnan varassa? Visiohankkeen projektipäällikkö Susanna Metsälä vertaa Taidetestaajia kuvitteelliseen Kemiantestaajat -hankkeeseen.
Finland har inte lyckats skapa jämlika förutsättningar för alla barn och unga att syssla med olika konstformer på sin fritid. För att förbättra situationen gör Svenska kulturfonden åren 2023-2025 en strategisk satsning på sex miljoner euro.
Projektipäällikkö, teatteritoimija Piia Kleimolan mukaan nyt jos koskaan me tarvitsemme kaikki keinot, millä lasten ja nuorten turvallisuuden tunnetta, tulevaisuuden uskoa ja kaikin puolista henkistä hyvinvointia vahvistetaan.
Esittävien taiteiden koulutuksen visio 2030 -hankkeen projektipäällikkö Susanna Metsälä pohtii blogissaan, ketkä kaikki puhuvat esittävien taiteiden kasvatuksen ja koulutuksen puolesta ja miten kentän tulisi järjestäytyä.
Tässä blogissa visiohankkeen projektipäällikkö avaa esittävien taiteiden kasvatuksen, koulutuksen ja pedagogiikan alan laajaa kenttää teatterin, tanssin, sirkuksen ja performanssitaiteen aloilla.
Yhteinen kieli ei ole pelkästään puhuttua kieltä, vaan esimerkiksi taiteen mahdollistamaa ilmaisun kieltä, kehollisempaa näkökulmaa, kirjoittaa tanssipedagogi Katja Köngäs.
Toimintaympäristön muutokset vaikuttavat tulevaisuuden esittävän taiteen koulutuksen sisältöihin ja järjestämisen tapoihin, kirjoittaa Uuden sirkuksen keskus Cirkon toiminnanjohtaja Riku Lievonen.
Luovat alat ovat kansantaloudellisesta ja kulttuurisista syistä merkittäviä, siksi myös tekijät ansaitsevat nykyistä turvallisempia tapoja tehdä arvokasta työtään, toteaa lehtori ja Freet2030-hankkeen Humakin projektipäällikkö Sikke Leinikki.
Turun Ammattikorkeakoulun koulutus- ja tutkimuspäällikkö Eero Linjaman mukaan esittävien taiteiden koulutuksen visiointiin tarvitaan mukaan kaikenlaisia ihmisiä ja monenlaisia näkökulmia.
Aloituskyselyn mukaan kentän yhteiselle visiolle on selkeä tarve.
5.11.2021 järjestetyn visiotyöhankkeen aloitusseminaarin puheenvuorossaan opetusministeri Li Andersson toi terveiset ministeriöstä.
Aloitusseminaari järjestettiin yhteistyössä Kuvataidekoulutuksen visio 2030 -hankkeen sekä Taideobservatorion kanssa. Seminaari-iltapäivään osallistui yli 200 taidekoulutuksen ja -kasvatuksen alan toimijaa sekä läsnäolevina että etäyhteyksin.
Blogissa pohditaan taidekoulutuksen tulevaisuutta asiantuntijapuheenvuorojen kautta sekä seurataan Esittävien taiteiden koulutuksen visiotyö 2030 -hankkeen etenemistä.