Uutta musiikkia, uusia kohtaamisia: kitaristien ja säveltäjien synergiaa Sibelius-Akatemiassa
Säveltäjä, tohtorikoulutettava Tiina Myllärinen organisoi Sibelius-Akatemiaan kitarasävellyskurssin, joka tarjoaa säveltäjille mahdollisuuden tutustua klassisen kitaran tekniikoihin ja kitaristeille kokemusta yhteistyöstä säveltäjien kanssa sekä uuden musiikin esittämisestä.

Olen tänä lukuvuonna järjestänyt Sibelius-Akatemiassa kitarasävellyskurssin, jossa sävellysopiskelijat ovat säveltäneet uusia teoksia kitaraopiskelijoille. Kurssilla on 25 opiskelijaa, 10 säveltäjää ja 15 kitaristia.
Olen itse tehnyt kandidaatin tutkinnon kitarassa ennen sävellyksen maisteria ja nykyisiä tohtoriopintojani. Näin ollen puolet sydämestäni kuuluu kitaralle ja puolet säveltämiselle, joten tämän kurssin järjestäminen on itselleni erittäin mielekästä. Kurssin tarpeellisuus on ollut mielessäni jo pitkään, ja olen siitä vuosien mittaan puhunut eri opettajien kanssa. Vaikka ajatukseni sai aina innostuneen vastaanoton, kurssin organisoija ja tekijä puuttui. Kun sain tietää palkallisesta tohtorikoulupaikastani, sanoin haluavani järjestää tämän kurssin osana työtäni, ja se ilokseni oli mahdollista.
Pidän kurssia tarpeellisena sekä säveltäjille että kitaristeille. Kitaristit soittavat paljon uutta musiikkia ja tekevät mielellään yhteistyötä säveltäjien kanssa. Säveltäjille kitara jää helposti vieraammaksi soittimeksi, ja sille säveltäminen ilman omaa kokemusta ei ole aina helppoa. Kun soittimeen saa tutustua syvällisemmin jo opiskeluaikana, on siihen tarttuminen myös myöhemmin uralla helpompaa.
Kurssin eteneminen
Kurssi alkoi kahdella yhteisellä tapaamisella syyskuussa. Molempina päivinä Sibelius-Akatemian kitarataiteilija piti luennon kitaran erilaisista tekniikoista. Ensimmäisellä luennolla Ismo Eskelinen kertoi perinteisemmistä soittotavoista ja nykymusiikin teoksista, joissa näitä tekniikoita on onnistuneesti käytetty. Seuraavalla viikolla Petri Kumela kertoi nykymusiikkitekniikoista kitaralla sekä esitteli esimerkkejä nykymusiikkitekniikoita käyttävästä ohjelmistosta. Molempina päivinä luento-osuuksien jälkeen kokoonnuimme oppilaiden kanssa yhteen ja tutustuimme toisiimme ja soittimeen pienemmissä ryhmissä. Oppilaat saivat esittää toiveensa soolo- tai kamarimusiikin säveltämisestä kitaralle, ja lopullisiin ryhmiin jakauduttiin toisella tapaamiskerralla.
Sen jälkeen oppilaat ovat tavanneet omissa ryhmissään ja vieneet projektia eteenpäin. Marraskuussa pidimme workshopin, jossa kukin ryhmä kertoi projektin ensi vaiheista. Tammikuun workshopissa soitettiin jo teoksista katkelmia, ja helmikuun workshopissa kuulemme jo lähes valmiita teoksia, koska sävellysten deadline on maaliskuun alussa. Säveltäjillä – sekä sävellysopiskelijoilla että säveltävillä kitaristeilla – on ollut lisäksi mahdollisuus saada itseltäni sävellystunteja sekä joulukuussa että helmikuussa.
Olen järjestänyt valmiille teoksille kaksi konserttia: kantaesitys tapahtuu huhtikuussa Helsingissä Sibelius-Akatemian omalla kitarafestivaalilla Taideyliopiston tuottamana. Toinen esitys tapahtuu Tampereen kitarafestivaalilla kesäkuussa. Esitysten väliin jäävällä ajalla tapaamme kaksi kertaa, ja säveltäjät voivat halutessaan tehdä vielä pieniä korjauksia tai muutoksia partituureihin. Koska seuraava esitys on heti muutaman kuukauden päästä, nämä muutokset tulee tehtyä, eivätkä ne jää roikkumaan ja unohdu. Kitaristit taas saavat kaksi kokemusta teosten esittämisestä: useinhan sanotaan, että uuteen teokseen pääsee todella kiinni vasta ensimmäisen konserttiesityksen jälkeen. Uskon, että toinen esitys syventää suhdetta teokseen.
Lisäksi Tampereen festivaalilla haastattelen kitaristeja ja säveltäjiä ennen konserttia lyhyesti. Haluan antaa myös tällaisesta tilanteesta kokemuksen, sillä itselleni säveltäjänä ensimmäinen festivaalihaastatteluni oli hyvin jännittävä kokemus, johon minua ei ollut mitenkään valmisteltu. Nyt kun tämä tapahtuu yhdessä kurssin ryhmän kanssa ja olemme siitä keskustelleet jo etukäteen, toivon että haastattelu on kaikille mahdollisimman mukava ja rento kokemus, josta saa hyvää kokemusta vastaavanlaisiin tilanteisiin myöhemmin uralla. Tampereen festivaaliorganisaatio myös antoi meille mahdollisuuden pitää pieni seminaarimuotoinen tapahtuma konsertin jälkeen. Siinä halukkaat kurssin ryhmät saavat esitellä projektiaan festivaaliyleisölle hieman laajemmin.
Kurssin vetäjän näkökulmia
Opiskeltuani monta vuotta Taideyliopistossa sekä toimittuani jo yli kymmenen vuotta freelance-säveltäjänä halusin kerätä tähän kurssiin asioita, joita itse olen havainnut hyväksi toisilta kursseilta. Lisäsin myös asioita, joita olisin omilta opiskeluajoiltani toivonut, sekä asioita, joille olen omassa työssäni huomannut olevan tarvetta.
Kurssia on ollut erittäin antoisaa pitää, ja olen ollut iloinen saadessani vapaat kädet kurssin järjestämisen ja suunnittelun suhteen. Olen myös kiitollinen siitä, että olemme saaneet kurssia varten kitaraopettajien tuntiresursseja käyttöön, sillä ilman niitä kurssilta olisi puuttunut ammattikitaristien erittäin tärkeä näkökulma. Olen ollut hyvin iloinen saadessani tutustua nuoriin muusikoihin ja säveltäjiin, ja sävellystuntien antaminen on ollut itselleni valtava ilo; tuntien aikana olen käynyt monta hyvin mielenkiintoista keskustelua musiikista ja elämästä.
Olen säveltäjänä työskennellessäni huomannut kuinka tärkeitä opiskeluaikana luodut suhteet ovat. Eniten kurssin vetäjänä minua onkin ilahduttanut nähdä oppilaiden välisten uusien tuttavuuksien ja suhteiden syntymistä osastorajojen välillä – se oli kurssin ensisijainen tavoite. Näistä suhteista on jo alkanut syntyä uudenlaisia projekteja: kurssiin liittymättömiä esityksiä, uusia sävellyksiä ja tulevaisuuden yhteisiä projekteja. Siinä kohtaa voin tyytyväisenä vetäytyä taka-alalle ja antaa asioiden jatkua omalla painollaan.
Kurssin konsertit:
- 8.4.2025 klo 18.00 Camerata-Sali
- 7.6.2025 klo 14.00 Tampereen konservatorio, Pyynikki-sali
Taideopiskelijan elämää
Taideyliopiston opiskelijat jakavat hetkiä arjestaan niin kotimaassa kuin vaihdossa ulkomailla. Pääset myös kurkistamaan esiripun taakse, kun opiskelijat kertovat valmistautumisestaan näyttelyyn, konserttiin tai esitykseen.
Uusimmat julkaisut
Seuraa blogia