Uusimmat kirjoitukset blogeissa
Mitä Taideyliopiston blogeissa kirjoitetaan juuri nyt.

Mitä Taideyliopiston blogeissa kirjoitetaan juuri nyt.
Opiskelijamme Kerttu Kotakoski osallistui maaliskuussa ainutlaatuiselle matkalle Yhdysvaltoihin.
Minkälainen prosessi voi olla soololevyn syntyminen? Lue alumnimme, pianisti Aleksei Zaitsevin vinkit jos suunnittelet oman levyn tekemistä.
Millainen on sovittajan rooli ja tehtävä eri musiikillisissa konteksteissa, kuten orkesteri-, kuoro- tai bändimusiikissa? Kysymykseen vastaa Sibelius-Akatemian lehtori Tapio Tuomela.
🎶✨ Nuorille innokkaille musiikinharrastajille tarjottava lisäopetus ja vertaisoppiminen voi tehostaa lasten musiikillista kehitystä ja motivaatiota. Lue, minkälaisia havaintoja professorimme Marja-Leena Juntunen on tehnyt Next Generation -hankkeeseen liittyen!
Expanding on the claimed unsustainability of Western theatre’s anthropocentric foundations, D.O.T. examines how the notion and practice of the stage transform amidst climate urgency, technological hypergrowth, and discipline-fluid hybridization.
Säveltäjä, tohtorikoulutettava Tiina Myllärinen organisoi Sibelius-Akatemiaan kitarasävellyskurssin, joka tarjoaa säveltäjille mahdollisuuden tutustua klassisen kitaran tekniikoihin ja kitaristeille kokemusta yhteistyöstä säveltäjien kanssa sekä uuden musiikin esittämisestä.
Taiteilijoiden intensiivijaksolla tutustuttiin käsillä olevaan lautashävikkihaasteeseen.
Our aim has been to gather in an open space, with a primary goal of developing trust, learning about our shared and divergent interests and exploring ways of making, studying and being together.
Artist pedagogic research and cooperative innovations between Uniarts Helsinki and the Centre for Contemporary Art in Lagos, Nigeria.
Deadline for applications is 28.4.2025
Hakemukset toimitettava 28.4.2025 mennessä
This edited volume investigates the intersecting terrain of art and research in multiple dimensions.
Kaarina Kilpiö valottaa tekstissään taide-elämää käsittelevän julkaisun tuottamista yhteistyöhankkeena.
Applications by 24.3.2025
Hakemukset 24.3.2025 mennessä
”Taidetta eivät uhkaa tyhmät poliitikot, vaan tyhmät taiteilijat”, kirjoittaa lehtori Tuomas Timonen tekstissään, joka on alun perin julkaistu dramaturgian ja ohjauksen koulutusohjelmien uutiskirjeessä.
”How can I create politically charged performance art in a world that erases histories of resistance?” writes directing alum Homa Shokri in her text that explores the tensions between artistic freedom, decolonial practice, and the institutional limitations of Western art spaces. This text was originally published in the dramaturgy and directing programme’s newsletter.
Art exists because of humanity’s need to explore, imagine, be curious, think, express, and create, says Academy of Fine Arts alum Pavel Rotts in his blog post. The text is originally Rotts’ speech at a cultural policy seminar organised at Uniarts Helsinki in November 2024.
Yksityishenkilöt voivat halutessaan tukea Taideyliopiston eri taiteen alojen opiskelua esimerkiksi testamenttilahjoituksin. Toisinaan lahjoitusta suunnittelevia kuitenkin askarruttaa, onko oma testamenttilahjoitus liian pieni. Pitääkö siis olla varakas, voidakseen tehdä testamenttilahjoituksen? Kysymykseen vastaa Taideyliopiston tukisäätiöiden asiamies Anni Pokki.
Perfektionismi voi ajaa meitä kohti erinomaisia tuloksia, mutta samalla se voi lisätä stressiä ja työuupumuksen riskiä, kirjoittaa työsuojelupäällikkö Jyri Pulkkinen puheenvuorossaan.
Hankkeeseen valitut taiteilija-asiantuntijat tapasivat ensimmäistä kertaa.
What is the environment, the context, of painting? What is the framework of the medium of painting, from which interpretative lines can be drawn, guiding a path within a defined area? How does painting exist, or rather: How might it exist—How does it happen to exist?
Mikä on maalauksen elinympäristö, sen konteksti? Mikä on maalauksen välineen kehys, josta voidaan piirtää tulkinnallisia viivoja niin, että reitti kulkee tietyllä rajatulla alueella? Miten maalaus on, tai pikemmin: Miten se saattaa olla, sattuu olemaan?
Steps Towards More Eco-Socially Sustainable New Media Art and Lighting Design in Contemporary Performance
Nuoteista säveliksi ja takaisin: luovan prosessin anatomiaa
Työryhmässä hyödynnetään myös taiteilijan asiantuntijuutta.
Voiko lapsille tehdä teatteria samalla tavalla kuin aikuisille vai pitäisikö siinä ottaa huomioon asioita, joita ei aikuisille tehtäessä tarvitse erikseen miettiä? Kysymykseen vastaa esitystaiteilija ja väitöstutkijamme Nora Rinne.
Jokaisella lapsella ja nuorella on oikeus mieluisaan harrastukseen ja laadukkaaseen harrastustoiminnan ohjaukseen.
Taideyliopisto on tarjonnut henkilöstölleen Taidealojen yliopistopedagogista koulutusta nyt kymmenen vuoden ajan. The University of the Arts Helsinki (Uniarts Helsinki) has offered studies in university pedagogy in the arts for its staff for a decade now.
Toiminnan tehostamiseen ja ulkoa asetettuihin standardeihin pyrkiminen on ajanut meidät diskurssiin, jossa emme tunnista omaa erityislaatuamme, kirjoittaa väistyvä varadekaani Ville Sandqvist puheenvuorossaan.
Tuula Kotilainen toimi Sibelius-Akatemian nuorisokoulutuksen johtajana vuodet 1980–2002 ollessaan ensin Akatemian Koulutuskeskuksen johtaja ja sittemmin vararehtori. Tässä artikkelissaan Kotilainen tiivistää nuorisokoulutuksen 140-vuotisen historian suuren kertomuksen pääkohdat: mistä lähdettiin liikkeelle, miten nuorisokoulutus muovautui ajan saatossa, ja mikä koulutuksessa on tärkeintä.
This publication on Applied Non-didactics suggests a way in which education, art and their social contexts can intertwine to transcend traditional boundaries.
The publication combines articles and conversations on curatorial practices concerning photo-based images.
Apply to one of the two study options in the MA programme in Choreography.
”Vaikka kulttuuri uudistuu jatkuvasti, tuhatvuotinen historiamme säilyy ja nostaa aina uudet taiteilijat olkapäilleen”, kirjoittaa säveltäjä Maleena Linjama
“Merkityksellinen elämä, parempi tulevaisuus” -kirjoitussarjassa Taideyliopiston Avoimen kampuksen johtaja Anu Lampela kirjoittaa Avoimen kampuksen toiminnan alueista sekä muista akateemisen maailman aiheista hyvän elämän näkökulmasta katsottuna. Tämä sarjan toinen teksti taustoittaa yhteistä opetusta. Sarjan tuleviin teksteihin voi tutustua Taideyliopiston Puheenvuoroja taiteesta ja yhteiskunnasta -blogista. Tekstit löytyvät myös Anu Lampelan kotisivulta.
This might be just the perfect moment to deepen your education in dance performance.
Fräki tarjosi kannustavan ja keskustelevan viikonoppuvierailun niin opiskelijoille kuin opettajillekin.
Artist-student of choreography Chen Nadler shares her thoughts around choreography and her studies
Climate Fresk is a collective workshop based on current IPCC climate studies, which uses a playful card game to help participants to understand the causes and consequences of climate change.
Climate Fresk on IPCC:n ajankohtaisiin ilmastotutkimuksiin perustuva kollektiivinen työpaja, joka auttaa leikillisen korttipelin avulla osallistujia hahmottamaan ilmastonmuutoksen syitä ja seurauksia.
Austerity policies are destroying a society based on the common good. This includes the exclusion of art and culture from the common good, writes professor Tero Nauha in his blog.
Tapio Kujala, prorektor för utbildning vid Konstuniversitetet, uppmuntrar alumnerna att besvara karriäruppföljningsenkäten som producerar information om utexaminerades arbetsmarknadssituation, upplevelser av arbetslivet och examinas arbetslivsrelevans.
Pyhäinpäivän, kekrin ja halloweenin lähestyessä on oivallinen ajankohta pohtia pelon ja jännityksen elementtejä – esimerkiksi sitä, mikä tekee musiikista pelottavaa. Millaisilla elementeillä kauhun tunnelmaa luova musiikki syntyy? Sibelius-Akatemian musiikkiteknologian koulutusohjelman lehtori Matti Strahlendorff vastaa kysymykseen.
Vice Rector for Education at Uniarts Helsinki Tapio Kujala encourages alumni to respond to the career monitoring survey, which generates information on graduates’ situation in the labour market, experiences in working professionally and relevance of their degrees to working life.
Taideyliopiston koulutuksen vararehtori Tapio Kujala kannustaa alumneja vastaamaan uraseurantakyselyyn, joka tuottaa tietoa valmistuneiden työmarkkinatilanteesta, kokemuksista työelämästä ja tutkintojen työelämärelevanssista.
Kaksivuotinen Nahistuneet naatit – koulujen ruokahävikki pienemmäksi -hanke alkoi elokuussa 2024.
Monimuotoinen julkaisutoimintamme käsittelee esittävän taiteen, kuvataiteen, musiikin, tutkimuksen ja taiteellisen tutkimuksen kysymyksiä.
Our diverse publishing covers questions around performing arts, fine arts, music, research and artistic research.
Moniselitteisyytensä takia kulttuuri on aina poliittista, kirjoittaa kulttuurisen musiikintutkimuksen professorimme Antti-Ville Villén.
Experimenting with the video essay as a form Arlander wrote these texts for various contexts
Taiteilijoiden ja luovien alojen ammattilaisten on nykyisessä epävarmassa taloustilanteessa tärkeää oppia tuotteistamaan ja myymään omaa osaamistaan, korostaa muoti- ja muotoilualalla yli 20 vuotta toiminut Pirjo Suhonen, joka toimi Taideyliopistolla Konseptoi ja myy kulttuurisisältösi -kurssin vastuuvetäjänä. Kurssi syntyi yhteistyössä Uudenmaan liiton kanssa vastauksena tarpeeseen kehittää taiteilijoiden myynnillisiä taitoja.
Kun kulttuurialan epätoivo ajaa meidät perustelemaan olemassaoloamme mitattavalla tuottavuudella, on olennaista löytää myös perusteita, jotka korostavat merkityksettömyyden merkityksellisyyttä, pohtii varadekaani Ville Sandqvist blogikirjoituksessaan.
”Vain astumalla ulos omasta kuplasta ja panemalla itsensä likoon voi vaikuttaa asioihin ja olla edistämässä demokratiaa niin yliopistossa kuin yhteiskunnassa laajemmin.”
Leikkauspolitiikka ajaa alas yhteiseen hyvään perustuvaa yhteiskuntaa. Siihen kuuluu myös taiteen ja kulttuurin rajaaminen yhteisen hyvän ulkopuolelle, kirjoittaa professori Tero Nauha blogissaan.
Julkaisussa hehkuu lähes yhtä paljon sekä se, miten kuvataiteilija on taiteellisessa ajattelussaan, että se, miten kunkin tekstin kirjoittaja asuttaa kieltä ja sanoja.
Taide luo tietoa, se ei kuorruta olemassaolevaa, kirjoittaa tutkijatohtori Satu Olkkonen Taideyliopiston tutkimusinstituutista.
Viime aikoina kuvataiteen opiskelijat ovat alkaneet kiinnostua enemmän perinteisemmistä tekniikoista. Kysyimme Taideyliopiston Kuvataideakatemian nykytaiteen tutkimuksen professori Riikka Haapalaiselta, mistä ilmiössä on kyse.
“Artistic research” learning material has been published
The justification we have heard for cuts in the cultural sector is financial necessity. The reason can’t be money and having enough of it, however, as we are simultaneously allocating billions of euros of public funds to support actions that undermine natural capital and accelerate climate change, for example.
Millaiselle tiede- ja taidekentälle koulutamme nuoria, kysyy joukko tieteen ja taiteen ammattilaisia kannanotossaan Suomen hallitukselle.
Kulttuurialan leikkauksia perustellaan taloudellisella välttämättömyydellä, kirjoittaa Taideyliopiston rehtori Kaarlo Hildén. Kyse ei hänen mukaansa kuitenkaan voi olla rahasta ja sen riittävyydestä, sillä samaan aikaan kohdennamme miljardeja euroja julkisia varoja esimerkiksi luontopääomaa vaurioittavan ja ilmastonmuutosta kiihdyttävän toiminnan tukemiseen.
What is the form of that which can hold, size, and measure what is happening? Are there some gestures that can, in some sense, size what is occurring in absolute fragility?
Taide- ja kulttuurialaan kohdistetut säästöt eivät korjaa valtiontalouden epätasapainoa, mutta horjuttavat vakavasti alan toimintaedellytyksiä, kirjoittaa koreografian professori Kirsi Monni.
In this blog post, I look back at my first year as an MA Choreography student, sharing a collage of insights, notes, findings and moments that will stay with me as we begin the second, and last, year of our studies.
“Merkityksellinen elämä, parempi tulevaisuus” -kirjoitussarjassa Taideyliopiston Avoimen kampuksen johtaja Anu Lampela kirjoittaa Avoimen kampuksen toiminnan alueista sekä muista akateemisen maailman aiheista hyvän elämän näkökulmasta katsottuna. Tämä sarjan ensimmäinen teksti käsittelee jatkuvaa oppimista. Tekstit löytyvät myös Anu Lampelan kotisivulta.
Hankkeen päätösseminaarissa puhetta taiteellisesta asiantuntijuudesta ja sen mahdollisuuksista.
Satasarvi 2 juhlistaa 40-vuotiasta kansanmusiikin koulutusta ja esittelee alan tutkimuksen kirjoa.
Järjestyksessään 5. Tampere Flute Fest- festivaali huhtikuun lopussa 26.-28.4. oli juuri niin legendaarinen kuin festivaaliteema “LEGENDS” antoi odottaa. Finlaysonin alueella saatiin nauttia kolmen päivän ajan unohtumattomista konserteista sekä inspiroitua ja oppia lukuisilla mestarikursseilla, luennoilla ja työpajoissa.
Applications by 21.10.2024