Uusimmat kirjoitukset blogeissa
Mitä Taideyliopiston blogeissa kirjoitetaan juuri nyt.
Mitä Taideyliopiston blogeissa kirjoitetaan juuri nyt.
Performatiivinen kirjoittaminen on käsite, jolla viitataan laajasti erilaisiin kirjoittamisen tapoihin, joiden tavoitteena on laajentaa ja haastaa konventionaalisempia akateemisen kirjoittamisen muotoja.
Tuore tutkimus nostaa esiin vapaan taidekentän ammattilaisten arjen kasvavan epävarmuuden ja työn pirstaloitumisen.
Taiteilija-asiantuntijat kehittivät ratkaisujaan huomioiden uusien testikoulujen erilaiset toimintaympäristöt.
Finnish-French artist Priss Niinikoski has been awarded a place at the Rijksakademie van beeldende kunsten artist residency in Amsterdam. The two-year programme will begin in January 2026.
Artist and gardener Lotta Hurnanen, who works with experimental film, has been selected for the Liaison of Independent Filmmakers of Toronto (LIFT) residency programme. The three-month residency will begin in December 2025. At LIFT, known for its expertise in experimental filmmaking, Hurnanen plans to deepen her understanding of various photochemical processes by exploring the relationship between landscape and materiality.
Anna Karima Wane, whose practice encompasses video, experimental documentary and socially engaged art, has been selected for an 11-month residency at the Jan van Eyck Academie in Maastricht, starting in January 2026. Originally from Dakar, Senegal, the artist, curator and educator is now building her own community in Finland.
Valon avulla voidaan paljastaa ja piilottaa. Kaikkein pelottavin on yllätys, jonka voi aavistaa tietämättä, milloin se iskee, vastaa valosuunnittelun professorimme Tomi Humalisto.
Kysyimme Taideyliopiston asiantuntijoilta, miten musiikilla, dramaturgialla ja valosuunnittelulla tehdään pelottavia teoksia.
Kauhu syntyy tyypillisesti tuntemattomasta ja tunnistamattomasta, vastaa dramaturgian lehtorimme Tuomas K. Timonen ja paljastaa, miten teatterissakin saadaan aikaan lähes sataprosenttinen kauhun kokemus.
Taideyliopiston Seinäjoen yksikön asiantuntija Jenni Latva ja Vaasan yliopiston tutkija Arja Kuusisto kirjoittivat taiteilijan roolista viheliäisten ongelmien ratkaisussa.
“Merkityksellinen elämä, parempi tulevaisuus” -kirjoitussarjassa Taideyliopiston Avoimen kampuksen johtaja Anu Lampela kirjoittaa Avoimen kampuksen toiminnan alueista sekä muista akateemisen maailman aiheista hyvän elämän näkökulmasta katsottuna. Tämä sarjan teksti käsittelee taiteilijan yhteiskunnallista vuorovaikutusta. Tekstit löytyvät myös Anu Lampelan kotisivulta.
Julkaisu tarjoaa lukijalle suuntaviivoja, joiden avulla toteuttaa ohjattavien näkökulmasta mielekästä, innostavaa ja elämyksellistä toimimista ja oppimista draaman ja teatterin oppimisympäristöissä.
Deadline for applications is 19.12.2025
Hakemukset toimitettava 19.12.2025 mennessä
Uniarts Helsinki has launched a resource bank called Art Pro Finland, which supports the sustainability of working life in an increasingly worse financial situation.
Konstuniversitetets materialbank Art Pro Finland stöder ett hållbart arbetsliv inom konstfältet i det allt försämrade ekonomiska läget.
Taideyliopiston Art Pro Finland -materiaalipankki tukee taidekentän työelämän kestävyyttä kurjistuvan taloustilanteen keskellä.
Sibelius-Akatemian viulistiopiskelija Viljami Kemppinen pohtii kanonisoidun musiikin esityskäytäntöjä ja tulkinnan vapautta
Elisa Järvi: In tune – tune in! Music for quarter-tone piano. Levyn tiedot.
Applications by 19.11.2025
Hakemukset 19.11.2025 mennessä
Moni pohtii, mitä taidenäyttelyssä pitäisi nähdä tai ymmärtää, etenkin jos on liikkeellä ensimmäistä kertaa. Taideyliopiston lehtori Marika Orenius rohkaisee lähestymään näyttelyä ilman paineita: taiteen kohtaamisessa tärkeintä on sallia itselleen monenlaiset kokemukset ja tunteet – myös yllätykset.
Muusikot ja instituutiot: kritiikkiä, luovaa kehittelyä, yksityisiä ja jaettuja kokemuksia
”Jo vuosia olen ihaillen seurannut sävellysopiskelijakollegoideni työskentelyä Radion sinfoniaorkesterin ja Helsingin kaupunginorkesterin orkesterityöpajoissa – hetkiä, jotka ovat kiistatta opiskelijoille sekä pedagogisia että varhaisammatillisia virstanpylväitä”, kirjoittaa sävellyksen opiskelija Jaakko Kilpeläinen
Taidehallinnon maisteriopiskelija Oula Hyle raportoi toukokuun 2025 vapaan taidekentän ammattilaisten työelämätapahtumasta.
Sukupuolen, seksuaalisuuden ja ympäristön välisiä suhteita ristivalottava queer-ekologinen tutkimus ja taide ovat alkaneet kiinnostaa viime vuosina yhä monimuotoisempaa tutkija- ja taiteilijajoukkoa.
“Liian rankka minulle, jätin kesken.” – Aristoteles
Dramaturgian ja näytelmäkirjoittamisen opiskelija Anna Kirvesniemi pohtii mm. taiteen merkitystä ja mahdollisuuksia.
The publication is part of the implementation of the National Child Strategy.
The research presented in this publication embarks on a novel revision of art’s ontology by analysing the clash between classic aesthetics and the revolutionary art of the 20th century.
Call for chapter abstracts for the peer-reviewed open access edited book
Neljä taiteilijaa sai tehtäväkseen kehittää uusia tapoja vähentää lautashävikkiä Lapuan yläkoulussa. Taiteilijat lähestyivät kiperää haastetta eri näkökulmista, ja alustavat tulokset ovat erittäin rohkaisevia; testiviikkojen aikana lautashävikki väheni keskimäärin 17 %.
Koulutusohjelman johtaja Sanna Myllylahti kertoo tanssitaiteen opintojen kansainvälisyydestä ja kaksi valmistuvaa opiskelijaa jakaa kokemuksiaan opiskelijavaihdosta.
The contributors to this volume provide stories, methods, materials, and reflections that trace the messy, moving contours of ecological thought in an islanded world.
Arjessa voi tulla eteen tilanteita, joissa tulee tarve joskus niin sanotusti vetää roolia. Onko näyttelijöillä tässä suhteessa helpompaa? Näyttelijäntaiteen lehtorimme Anu Almagro kertoo kahdesta harvinaisesta tilanteesta lapsuudessaan ja nuoruudessaan, joissa hänen lahjakkuudestaan näyttelemiseen oli hyötyä.
Handboken är ett led i genomförandet av den nationella barnstrategin.
Opas on osa kansallisen lapsistrategian toteutusta.
”On tärkeää, että nykyajassa yhä moninaisempiin ongelmiin haettaisiin ratkaisuja laaja-alaisemmissa asiantuntijaryhmissä.” kirjoittaa Taideyliopiston Seinäjoen asiantuntijana työskentelevä Jenni Latva
Käyrätorven lehtori Erja Joukamo-Ampuja jakaa ajatuksiaan sensovalmennuksesta
Teatteripedagogiikka on taidepedagogiikan osa-alue, joka perus¬tuu teatteriin taidemuotona, sen menetelmiin ja käytäntöihin.
We were triggered by the open discussion about power dynamics between humanities scholars and artist-researchers which proved to be thought-provoking.
A contribution to the discussions on evaluation of doctoral projects in the arts.
Neljän taiteilija-asiantuntijan ratkaisuja testattiin Lapuan yläkoulussa maalis-huhtikuussa.
Taideyliopisto on ollut keskeinen toimija suomalaisen kulttuurin ja identiteetin rakentamisessa jo melkein 200 vuoden ajan. Taideyliopiston entinen tutkimuksesta vastaava vararehtori Teemu Leinonen pohtii kirjoituksessaan yliopiston tutkimustoiminnan merkitystä muuttuvassa yhteiskunnassa sekä avaa kuluneen vuoden kehitystyötä ja tulevaisuuden suuntia.
Minkälainen prosessi voi olla soololevyn syntyminen? Lue alumnimme, pianisti Aleksei Zaitsevin vinkit jos suunnittelet oman levyn tekemistä.
Millainen on sovittajan rooli ja tehtävä eri musiikillisissa konteksteissa, kuten orkesteri-, kuoro- tai bändimusiikissa? Kysymykseen vastaa Sibelius-Akatemian lehtori Tapio Tuomela.
🎶✨ Nuorille innokkaille musiikinharrastajille tarjottava lisäopetus ja vertaisoppiminen voi tehostaa lasten musiikillista kehitystä ja motivaatiota. Lue, minkälaisia havaintoja professorimme Marja-Leena Juntunen on tehnyt Next Generation -hankkeeseen liittyen!
Expanding on the claimed unsustainability of Western theatre’s anthropocentric foundations, D.O.T. examines how the notion and practice of the stage transform amidst climate urgency, technological hypergrowth, and discipline-fluid hybridization.
Säveltäjä, tohtorikoulutettava Tiina Myllärinen organisoi Sibelius-Akatemiaan kitarasävellyskurssin, joka tarjoaa säveltäjille mahdollisuuden tutustua klassisen kitaran tekniikoihin ja kitaristeille kokemusta yhteistyöstä säveltäjien kanssa sekä uuden musiikin esittämisestä.
Taiteilijoiden intensiivijaksolla tutustuttiin käsillä olevaan lautashävikkihaasteeseen.
Our aim has been to gather in an open space, with a primary goal of developing trust, learning about our shared and divergent interests and exploring ways of making, studying and being together.
Artist pedagogic research and cooperative innovations between Uniarts Helsinki and the Centre for Contemporary Art in Lagos, Nigeria.
Deadline for applications is 28.4.2025
Hakemukset toimitettava 28.4.2025 mennessä
This edited volume investigates the intersecting terrain of art and research in multiple dimensions.
Kaarina Kilpiö valottaa tekstissään taide-elämää käsittelevän julkaisun tuottamista yhteistyöhankkeena.
Applications by 24.3.2025
Hakemukset 24.3.2025 mennessä
”Taidetta eivät uhkaa tyhmät poliitikot, vaan tyhmät taiteilijat”, kirjoittaa lehtori Tuomas Timonen tekstissään, joka on alun perin julkaistu dramaturgian ja ohjauksen koulutusohjelmien uutiskirjeessä.
”How can I create politically charged performance art in a world that erases histories of resistance?” writes directing alum Homa Shokri in her text that explores the tensions between artistic freedom, decolonial practice, and the institutional limitations of Western art spaces. This text was originally published in the dramaturgy and directing programme’s newsletter.
Art exists because of humanity’s need to explore, imagine, be curious, think, express, and create, says Academy of Fine Arts alum Pavel Rotts in his blog post. The text is originally Rotts’ speech at a cultural policy seminar organised at Uniarts Helsinki in November 2024.
Yksityishenkilöt voivat halutessaan tukea Taideyliopiston eri taiteen alojen opiskelua esimerkiksi testamenttilahjoituksin. Toisinaan lahjoitusta suunnittelevia kuitenkin askarruttaa, onko oma testamenttilahjoitus liian pieni. Pitääkö siis olla varakas, voidakseen tehdä testamenttilahjoituksen? Kysymykseen vastaa Taideyliopiston tukisäätiöiden asiamies Anni Pokki.
Perfektionismi voi ajaa meitä kohti erinomaisia tuloksia, mutta samalla se voi lisätä stressiä ja työuupumuksen riskiä, kirjoittaa työsuojelupäällikkö Jyri Pulkkinen puheenvuorossaan.
Hankkeeseen valitut taiteilija-asiantuntijat tapasivat ensimmäistä kertaa.
What is the environment, the context, of painting? What is the framework of the medium of painting, from which interpretative lines can be drawn, guiding a path within a defined area? How does painting exist, or rather: How might it exist—How does it happen to exist?
Mikä on maalauksen elinympäristö, sen konteksti? Mikä on maalauksen välineen kehys, josta voidaan piirtää tulkinnallisia viivoja niin, että reitti kulkee tietyllä rajatulla alueella? Miten maalaus on, tai pikemmin: Miten se saattaa olla, sattuu olemaan?
Steps Towards More Eco-Socially Sustainable New Media Art and Lighting Design in Contemporary Performance
Nuoteista säveliksi ja takaisin: luovan prosessin anatomiaa
Jazzin opiskelija Risto Kauppinen pohtii muusikon itseluottamukseen vaikuttavia tekijöitä improvisointihetkellä.
Työryhmässä hyödynnetään myös taiteilijan asiantuntijuutta.
Voiko lapsille tehdä teatteria samalla tavalla kuin aikuisille vai pitäisikö siinä ottaa huomioon asioita, joita ei aikuisille tehtäessä tarvitse erikseen miettiä? Kysymykseen vastaa esitystaiteilija ja väitöstutkijamme Nora Rinne.
Jokaisella lapsella ja nuorella on oikeus mieluisaan harrastukseen ja laadukkaaseen harrastustoiminnan ohjaukseen.
Taideyliopisto on tarjonnut henkilöstölleen Taidealojen yliopistopedagogista koulutusta nyt kymmenen vuoden ajan. The University of the Arts Helsinki (Uniarts Helsinki) has offered studies in university pedagogy in the arts for its staff for a decade now.
Toiminnan tehostamiseen ja ulkoa asetettuihin standardeihin pyrkiminen on ajanut meidät diskurssiin, jossa emme tunnista omaa erityislaatuamme, kirjoittaa väistyvä varadekaani Ville Sandqvist puheenvuorossaan.
Tuula Kotilainen toimi Sibelius-Akatemian nuorisokoulutuksen johtajana vuodet 1980–2002 ollessaan ensin Akatemian Koulutuskeskuksen johtaja ja sittemmin vararehtori. Tässä artikkelissaan Kotilainen tiivistää nuorisokoulutuksen 140-vuotisen historian suuren kertomuksen pääkohdat: mistä lähdettiin liikkeelle, miten nuorisokoulutus muovautui ajan saatossa, ja mikä koulutuksessa on tärkeintä.
This publication on Applied Non-didactics suggests a way in which education, art and their social contexts can intertwine to transcend traditional boundaries.
The publication combines articles and conversations on curatorial practices concerning photo-based images.
”Vaikka kulttuuri uudistuu jatkuvasti, tuhatvuotinen historiamme säilyy ja nostaa aina uudet taiteilijat olkapäilleen”, kirjoittaa säveltäjä Maleena Linjama
“Merkityksellinen elämä, parempi tulevaisuus” -kirjoitussarjassa Taideyliopiston Avoimen kampuksen johtaja Anu Lampela kirjoittaa Avoimen kampuksen toiminnan alueista sekä muista akateemisen maailman aiheista hyvän elämän näkökulmasta katsottuna. Tämä sarjan toinen teksti taustoittaa yhteistä opetusta. Sarjan tuleviin teksteihin voi tutustua Taideyliopiston Puheenvuoroja taiteesta ja yhteiskunnasta -blogista. Tekstit löytyvät myös Anu Lampelan kotisivulta.
This might be just the perfect moment to deepen your education in dance performance.
Fräki tarjosi kannustavan ja keskustelevan viikonoppuvierailun niin opiskelijoille kuin opettajillekin.