← Back to blog

Dansen som en väg in i språk

Hur kan man arbeta med dans i språkundervisningen i grundskolans årskurs 1–2? Kaisa Korpinen, universitetslektor i pedagogik vid Helsingfors universitet, delar med sig resultat från sin doktorsavhandling.

Foto: Kaisa Korpinen

Under två läsår deltog två elevgrupper i lektioner som integrerade dans och svenska som det andra inhemska språket vid en finskspråkig grundskola. Lektionerna var en del av den ordinarie svenskundervisningen i årskurs 1–2. Lektionerna var kopplade till mitt doktorsavhandlingsprojekt Dansa språk! vid Åbo universitet. Projektet genomfördes i samarbete med skolan och Västra-Nylands dansinstitut Hurja Piruetti. Som utbildad språklärare planerade, genomförde och utvärderade jag lektionerna tillsammans med skolans klasslärare och dansinstitutets danslärare. Syftet med min doktorsavhandling (Korpinen, 2024) var att utveckla nya pedagogiska praktiker som integrerar språk och dans, samt att fördjupa förståelsen av tillvägagångssättet som en kroppslig ingång till tidig språkundervisning.

Hur kan man dansa språk?

Lektionerna vävde samman muntlig språkanvändning med kreativ dans. Ord, fraser och ramsor på svenska kombinerades med lek med fysisk aktivitet, rörelseimprovisation och skapande av rörelsekompositioner. Elevernas kreativa rörelseuttryck stod i centrum, snarare än olika dansstilar och danssteg. Aktiviteterna var kopplade till olika teman, såsom hälsningar, kroppsdelar, rörelser, natur, djur och insikter. Enligt resultaten blev sex element centrala när språk och dans integrerades som en kroppslig ingång i tidig språkundervisning:

  1. Kroppslig aktivitet och kroppsligt blivande (t.ex. att “bli” olika karaktärer och ting)
  2. Kommunikation och dialog
  3. Kopplingar mellan kroppslighet, kommunikation och språk
  4. Upprepning med variation
  5. Kreativt samarbete
  6. Småskaligt uppträdande

Exempel på aktiviteter hittas i Dansa språk! -materialet (Korpinen m.fl., 2022).

Varför dansa språk?

Projektet byggde på en förståelse av lärande som en kroppslig process. Kroppsligt lärande innebär att elever engageras helhetsmässigt. Olika former av kroppslig aktivitet, såsom fysisk rörelse, olika sinnen, känslor och erfarenheter, integreras i lärprocessen. Språklärande handlar då om dynamiskt, multisensoriskt meningsskapande.

Enligt resultaten kan integreringen av språk och dans sätta tidig språkundervisning i rörelse, stärka kroppslighetens betydelse i undervisningen och skapa möjligheter för elever att lära sig språk med hela kroppen, genom kreativ rörelse och i dialoger mellan elever, lärare och lärmiljön. Mångprofessionellt samarbete kan stödja utforskandet av kroppsliga och konstbaserade ingångar till språkundervisning, men alla lärare kan pröva på att ta med kreativ rörelse och dans i sin undervisning. Tillvägagångssättet kan även tillämpas på olika utbildningsnivåer, såsom resultaten i forskningsprojekt Embodied Language Learning through the Arts (ELLA, 2021–2024) illustrerar.

Skribent

Kaisa Korpinen
Filosofie Doktor
Universitetslektor, Avdelningen för pedagogik i Helsingfors universitet

Referenser

Embodied Language Learning through the Arts (ELLA, 2021–2024). Konstuniversitetet. https://sites.uniarts.fi/sv/web/ellaresearchproject/hemsida

Korpinen, K. (2024) Dancing language education: An embodied approach in early language teaching and learning (Doktorsavhandling, Åbo universitet). UTUPub. https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-9958-3

Korpinen, K., Westerlund, J., Nyman, P., Komulainen, M., Tarmi-Öhman, S. & Törnblom, E. (2022). Dansa språk! Ett undervisningsmaterial för tidig språkundervisning. https://sites.uniarts.fi/sv/web/ellaresearchproject/kieli%C3%A4-tanssien-

Performing arts in schools

SMIL – Scenkonst med i lärande (Performing Arts in Learning) is a development and research project that aims to explore how performing arts can be integrated as part of the national curriculum and learning environments in Finnish preschools and primary and secondary education. Welcome to follow the project on this blog!

Latest posts

Follow blog