← Back to blog

Performativt lärande

Performativt lärande handlar om att förstå lärande som något skapande, relationellt och kroppsligt. Tone Pernille Østern, professor vid Institutt for lærerutdanning vid NTNU i Norge och extern granskare för SMIL-projektet, reflekterar här över hur lärande inte bara handlar om kunskapsöverföring – utan om att skapa och samskapa i möten mellan människor, material och idéer.

Vad gör performativt med lärande? Den frågan försökte jag reda ut när jag föreläste på fortbildningsdagen för lärare i regi av SMIL-projektet i september 2024. Det är faktiskt bättre att fråga vad performativt gör, än vad det är, för performativ är ett aktivt och aktiverande ord.

Vad gör ordet performativ med sig just nu, när du läser det? Vad associerar du till? och hur hänger det ihop med lärande?

Det här har jag och kollegor funderat mycket på, så mycket att vi skrev boken Performativ læring – skapende og samskapende utdanning [Performativt lärande – skapande och samskapande utbildning] vid Universitetsforlaget i Norge. Vi som skrev boken är passionerat och hoppfullt upptagna av utbildningsfrågor, och vi vänder oss till andra som delar samma passion. Med boken önskar vi att skriva fram – eller vända tillbaka till, hur man ser det – utbildningens skapande och samskapande potensial.

Performativt lärande – skapande

I boken skriver vi: “Performativt lärande framhäver att lärande och undervisning är grundläggande skapande och relationellt.”

Med skapande menar vi inte på ett ytligt eller obetydligt sätt, men på ett riktigt grundläggande sätt. Att lära sig något innebär att skapa något, själva lärandeprocessen är skapande oberoende av vad du lär dig. Du är aktiv, skapar nya kopplingar och kroppen är hela tiden med. Per-form betyder att skapa, att utforma, eller helt enkelt: att FORMA. Att forma är att skapa.

Performativt lärande – relationellt

“Performance” är en genre inom visuell konst och inom scenkonsten. Det som skiljer performancegenren från mer traditionell scenkonst är att den är helt beroende av mötet för att fungera. Publiken aktiveras, och behövs helt konkret för att driva performancen vidare. Så är det även med performativt lärande. Att lära sig något är därför grundläggande relationellt: Den som lär sig något hänger ihop med alla materialiteter, lärare, medelever, ideer, språk, rörelser og känslor som är ihopstrasslade med lärandeprocessen.

Performativt lärande – kroppsligt

Att mötas är att affekteras, att affekteras är kroppsligt. Performativt lärande gör kroppar och affekter grundläggande viktigt i lärandeprocesser. Lärande och kunskap skapas, uttrycks och delas språkligt, kroppsligt och med olika materialiteter. Elever och lärare är kroppsliga och affekterade i lärandeögonblicken

At samskapa – alltid etiskt

Kunskapen som skapas och samskapas, både representerar världen och gör världen. Någonting blir annorlunda. Att lära och undervisa är alltid etiskt, då det är skapande. Man måste ta ansvar för det man är med på att skapa.

Performativ didaktik

Att förstå lärande som performativ kräver en performativ didaktik. Och performativ didaktik är helt beroende av alla möten som lärandesituationen igångsätter.

Den performativa didaktiken utmanar ideer om förmedlingspedagogik och kunskap som överförs. Att undervisa förstås istället som något skapande och relationellt som handlar om att designa/forma lärandemiljöer och processer där lärande kan ske.

Att undervisa är relationellt, kroppsligt och affekterat/affekterande, även för läraren.

Skribent

Tone Pernille Østern
Institutt for lærerutdanning, NTNU Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet och extern granskare för SMIL-projektet.

Referenser

Østern, T.P., Dahl, T., Bjørkøy, I., Hovde, S.S., Golovátina-Mora, P. & Martin, R. (Red.) (2024). Performativ læring. Skapende og samskapende utdanning. Universitetsforlaget. https://www.universitetsforlaget.no/performativ-laering

Performing arts in schools

SMIL – Scenkonst med i lärande (Performing Arts in Learning) is a development and research project that aims to explore how performing arts can be integrated as part of the national curriculum and learning environments in Finnish preschools and primary and secondary education. Welcome to follow the project on this blog!

Latest posts

Follow blog