← Back to blog

Vad är projektet SMIL? 

“Performativ pedagogik visar hur konst kan vara en central kraft i utbildning – en möjlighet för elever och lärare att aktivt utforska, skapa och lära tillsammans,” skriver Nina Dahl-Tallgren, projektchef för SMIL-projektet vid Konstuniversitetet.

SMIL (scenkonst med i lärande) är ett utvecklings- och forskningsprojekt under åren 2023–2026 som syftar till att utforska hur scenkonst kan integreras som en del av den nationella läroplanen och lärmiljöerna inom förskolan och grundläggande utbildning 1–9, i Finland. Scenkonst i detta projekt innebär utforskning av konstformerna: teater, drama, dans, cirkus och ordkonst. Projektet finansieras av Svenska kulturfonden och har sin bas vid Konstuniversitetet i Helsingfors. Projektets fokus är att stärka samverkan mellan pedagoger, konstnärer, forskare och utbildningsinstitutioner. 

Bakgrund till SMIL projektet och performativ pedagogik

SMIL är ett uppföljningsprojekt till konstuniversitetets projekt som etablerade en vision för scenkonstutbildning år 2030 och utvecklings- och forskningsprojektet “TIU vid Wasa Teater” som pågick under 2020–2023. Resultatet av TIU-projektet är Nina Dahl-Tallgrens doktorsavhandling (2024) vars forskningsbidrag är en teori för performativ pedagogik som öppnar upp för möjligheter att utforska och tillämpa konst som resurs för lärandet. Performativ pedagogik fokuserar på estetiska handlingar, upplevelser och deltagandei lärprocessen, snarare än enbart på kunskapsöverföring och teoretiskt lärande. Lärande sker genom kroppsliga, sociala och emotionella upplevelser och betonar hur kommunikation, aktivt deltagande och materialitet skapar och formar kunskap. Detta pedagogiska tillvägagångssätt fokuserar på det aktiva deltagande genom olika estetiska element med målsättningen att engagera eleverna i att utforska kunskap och lärande. Det möjliggör en dynamisk, affektivt berörande, meningsfull och engagerande lärmiljö för barn och unga. I SMIL-projektet utforskas den performativa pedagogiken som performativa lärprocesser inom tre olika fokusgrupper inom förskolan, grundskolan årskurs 4 och årskurs 7. Performativ lärprocess betyder att lärarna och eleverna tillsammans estetiskt utforskar kunskap där lärande sker genom aktivt deltagande och handling.

Forskning och genomförande av SMIL – projektet 

SMIL-projektet är utformat som en pedagogisk designforskning (Bakker, 2018; McKenney & Reeves, 2019) med syfte att utforska vad som görs möjligt när scenkonst implementeras som konstämne och integreras i läroplanerna för utbildningen i Finland. Fokus är att stärka relationen mellan scenkonst och lärande och utveckla utformningen av den performativa pedagogiken. Projektet undersöker hur man designar och implementerar scenkonst som ett konstämne och som performativ pedagogik, vägledda av de övergripande forskningsfrågorna:

– Hur utvecklar pedagogiska gestaltningar, där scenkonsten ingår som en del av läroplanerna, relationen mellan konst och lärande?

– Vad lär sig elever och lärare genom scenkonsten, och hur upplever de lärandeprocesserna?  

SMIL-projektet kommer att bidra med teoretisk och praktisk kunskap för att utveckla en modell för hur scenkonsten kan integreras i skolornas lärmiljöer och utmynna i ett läroplansförslag. Forskningen undersöker lärande- och förändringspotentialer som uppstår och hur scenkonsten bidrar till läroplanens värdegrundsarbete, lärandemål och elevernas psykiska hälsa. Verksamheten, dvs. undervisning i scenkonst genomförs under två läsår 2024–2025 och 2025–2026 inom Malax kommun. Undervisning av scenkonst med i lärande implementeras, schemaläggs (som en del av läroplanen och skolans verksamhet) en timme i veckan under två läsår inom projektets fokusgrupper (förskolan, grundskolan årskurs 4 och årskurs 7). Undervisning i scenkonst genomförs genom integrering med olika lärämne och lärostoff. I Finland är konstämnen som bildkonst, musik och slöjd en del av den nationella läroplanen för grundläggande utbildning. Scenkonst: teaterkonst, danskonst, cirkuskonst eller ordkonst ingår inte som ett självständigt konstämne i den nuvarande nationella läroplanen för grundläggande utbildning. I den rådande läroplansutformning är det upp till lärarens och skolans individuella intressen och kompetenser för hur och om dessa konstformer förekommer som en aktiv del av undervisningen. Inom SMIL-projektet implementeras scenkonst med alla läroämnen förutom slöjd, musik och bildkonst. Gert Biesta (2022) som är känd för sina djupgående insikter om utbildning, lärande och undervisning hävdar att konstens roll i skolan borde handla om att visa konstens pedagogiska kraft: vad konsten möjliggör, där pedagogernas huvuduppgift är att öppna för eleverna att existera, möta världen och möta sig själva i relation till världen. Performativ pedagogik är ett förhållningssätt till undervisning och lärande som betonar konsten som den centrala kraften i utbildningssammanhang. Det ger lärarna och eleverna möjlighet att engagerar sig och vara aktiva aktörer i sitt lärande där scenkonstundervisningen är en relationell, formande process för att producera kunskap. Deltagarna kombinerar kreativa uttryck och kritiskt tänkande i samverkan med andra, vilket främjar kommunikation, empati och social förståelse.

Alla aktörer bidrar med ett aktivt och kritiskt förhållningssätt inom projektet

Projektet SMIL är en samverkan mellan många aktörer och drivs av en styrgrupp, projektgrupp, verksamhetsgrupp och ett nordiskt forskningsteam. Projektet har även två externa granskare. Styrgruppen består av representanter från lärarutbildningen, konstuniversitetet, undervisnings- och kulturministeriet, utbildningsstyrelsen och en riksdagsledamot. Projektgruppen leds av konstuniversitetetoch Novia utbildningsprogram för scenkonstpedagoger. Verksamhetsgruppen består av Malax kommun (där projektet bedriver sin verksamhet), konstnärer, pedagoger samt forskare. Det nordiska forskningsteamet består av 10 forskare från Norge, Sverige, Danmark, Island och Finland. SMIL projektets aktörer bidrar med aktivt och kritiskt förhållningssätt i utforskandet av scenkonst med i lärande och mångsidig användning av olika konstformer i undervisningen. Projektet strävar till att åstadkomma förändring och utveckling inom såväl konstnärlig som pedagogisk praktik.

Välkommen att aktivt följa med projektets verksamhet och forskning. Ta kontakt om ni vill veta mera om projektet, dess verksamhet eller forskningen. Dela gärna med er om ni har erfarenheter av scenkonst som en integrerad del av skolans lärmiljö?

Skribent

Nina Dahl-Tallgren
Projektchef, forskare och forskningsledare för SMIL-projektet
Konstuniversitetet 
Teaterhögskolan  

Referenser

Dahl-Tallgren, N. (2024). Towards a Performative Pedagogy: An educational design study of three Theatre-In-Education programmes. Åbo Akademi.  https://www.doria.fi/handle/10024/189966?locale=lsv  

Bakker, A. (2018). Design research in education. A practical guide for early career researchers. Routledge. 

Biesta G. J. J. & Skregelid L. (2022). Art keeps us in and with the World: Gert Biesta in conversation with Lisbet Skregelid. In L. Skregelind & K. N. Knudsen (Eds.). Kunstens betydning?Utvidede perspektiver på kunst og barn & unge. [The meaning of art? Expanded perspectives on art and children & young people], (pp. 29-42). https://doi.org/10.23865/noasp.163  

McKenney, S. & Reeves, T. C. (2019). Conducting educational design research. Second Edition. Routledge.   

SMIL projekt: https://www.uniarts.fi/en/projects/scenkonst-med-i-larande-smil/  

 TIU projekt: https://www.wasateater.fi/vara-tjanster/teater-i-undervisningen/  

 Uniarts utarbetade en nationell vision för fostran och utbildning inom teater, dans, cirkus och performancekonst för 2030: https://www.uniarts.fi/sv/projekt/vision-for-utbildningen-i-scenkonst-2030/  

Performing arts in schools

SMIL – Scenkonst med i lärande (Performing Arts in Learning) is a development and research project that aims to explore how performing arts can be integrated as part of the national curriculum and learning environments in Finnish preschools and primary and secondary education. Welcome to follow the project on this blog!

Latest posts

Follow blog