← Takaisin blogiin

Oopperamylly: Kahden vuoden matka vahvuuteen

Aloittaessani oopperaluokalla olin todella innokas pääsemään lavalle ja työstämään isompia kokonaisuuksia. Tuoreena musiikin kandidaattina olin varma taidoistani, enkä olisi millään malttanut odottaa, että pääsisin kokeilemaan rajojani.

Esiintyjiä oopperapuvuissa
Paavo Pykäläinen

Nyt valmistumisen kynnyksellä huomaan kasvaneeni ihmisenä ja taiteilijana. Parin vuoden takainen into ja uho ovat vaihtuneet kokemuksen ja itsetutkimuksen kautta kehittyneeseen, virheiden ja onnistumisten kiteyttämään itseluottamukseen.

Tiukka työtahti oopperaproduktiosta ja konsertista toiseen on ollut korvaamatonta kokemusta tasapainoisen, taloudellisen ja ammattimaisen työskentelyn kehittämisessä. Etenkin produktioita edeltävät ”ruuhkaviikot” ovat nostaneet meissä kaikissa esille vahvuuksia ja heikkouksia, joita emme ole välttämättä edes tiedostaneet. Tämä on antanut mahdollisuuden tutkia omia toimintatapoja ja tehdä ratkaisuja niiden parantamiseksi. Juuri tämä on minulle henkilökohtaisesti ollut oopperakoulutuksen parasta antia: oppia tehokkaaksi ammattilaiseksi työskenneltäessä niin musiikin kuin ihmisten kanssa.

Kenties jonkun korvaan negatiiviselta kalskahtavan ”tiukan työtahdin” kääntöpuoli on tietenkin se, että olemme saaneet olla mukana todella monessa. Kuluneiden vuosien aikana esimerkiksi mahdollisuudet laulaa orkesterin solistina itse varsinaisten produktioiden lisäksi ovat olleet lukuisat. Oopperakoulutuksen aktiivinen yhteistyö orkesterien kanssa on mahdollistanut kokemuksen kartuttamisen muun muassa ranskalaisessa ja italialaisessa oopperarepertuaarissa sekä saksalaisessa operetissa. Konserttien lisäksi olemme päässeet lukuisille mestarikursseille. Olemme myös saaneet tutustua erilaisiin ohjaajiin Suomesta ja ulkomailta sekä ammentaa vaikutteita heidän osaamisestaan. Kaikki tämä sen lisäksi, että olemme saaneet ohjausta ilmaisussa, liikkeessä, näyttämötaistelussa, kielissä, tiedonhankinnassa sekä valmennusta koelaulutilanteisiin! Unohtamatta tietenkään laulu- ja korrepetitiotunteja.

Tulevien kuukausien opinnot pitävät sisällään enää vain yhden yhteisen produktion. Vaikka yhteinen aikamme onkin lokakuun puolen välin jälkeen erittäin vähäinen, saamme samalla aikaa koota ajatuksemme kuluneista vuosista ja suunnata katseemme ja pyrkimyksemme eteenpäin. Tunnen kasvavan palon päästä toteuttamaan itseäni ja etsimään itse ratkaisuni niin taiteilijana kuin itsenäisenä yrittäjänä. Aistin luokkatovereissani samaisen palon ja uskon, että toistaiseksi viimeinen yhteinen produktiomme tulee olemaan täynnä iloa ja energiaa: oman taiteilijuuden löytämistä ja siitä nauttimista. Olet lämpimästi tervetullut jakamaan kanssamme kuluneiden vuosien riemun 8. lokakuuta alkaen, jolloin oopperaproduktiomme pääsee valloilleen!

Teksti: Henri Tikkanen


Sibelius-Akatemian oopperan maisterikoulutuksen vuonna 2017 aloittanut ensemble valmistuu jouluna 2019. Näissä teksteissä he sekä peilaavat mennyttä opiskeluaikaansa että pohtivat tulevaisuutta. Kokoonpano toteuttaa yhdessä vielä operettiproduktion Soirée Offenbach – ilta Jacques Offenbachin operettisävelmien parissa.

Esitykset Helsingin Musiikkitalossa ti 8.10. klo 18.30, ke 9.10. klo 18.30, pe 11.10. klo 18.30 ja la 12.10. klo 16.00. Rooleissa: Réka Bata, Minna-Leena Lahti, Topias Lundell, Rachel Mcintosh, Isabella Shaw, Henri Tikkanen ja Jussi Vänttinen)

Oopperaa kulissien takana

Tässä blogissa Sibelius-Akatemian 2,5-vuotisessa maisterikoulutuksessa opiskelevat nuoret laulajat kirjoittavat kokemuksistaan ennen oopperaluokan lähestyviä ensi-iltoja. Tekstit ovat syntyneet muun muassa FT Liisamaija Hautsalon vetämällä kurssilla, jossa opiskelijat haastetaan kirjoittamaan oopperan taustoista, säveltäjistä tai vaikkapa omasta roolihahmostaan ja haastattelemaan oopperaproduktiossa työskenteleviä henkilöitä.

Uusimmat julkaisut

Seuraa blogia