Oppiminen on helppoa, kun se on hauskaa!
”Opetatsä huomennakin? No sit se o kiva tunti”
Joensuun konservatorion, Keski-Karjalan musiikkiopiston ja Pielisen Karjalan musiikkiopiston muhaviikonloppuna teoriasta tuli musiikkia, kun Sibelius-Akatemian nuorisokoulutuksen musiikin hahmotuksen maakuntavierailun kouluttajavieraaksi saapui musiikin hahmotuksen lehtori Kalle Kataja.
Nauru siivittää oppimista ja oppituntia. Kataja hyödyntää tarinallisuutta opetettavien asioiden käsittelemiseen tehokkaasti. Aika-arvojen esittelyssä kuultiin hurjia tarinoita, jotka kiinnittävät oppijan huomion täysin. Teoreettinen termistö muuttuu etäisestä helpommaksi villin tarinoinnin ja lentävien sanaleikkien saattelemana. Opetustunnin huomattava piirre on myös se, että oppilaat keskittyvät erittäin hyvin koko oppitunnin ajan.
Kaikki tekeminen soi koko ajan
Opetustunneilla ei käytetä kynää lainkaan, vaan keskitytään oppimiseen musiikillisen toiminnan kautta: rytmittelemällä, laulamalla ja soittamalla. Etumerkinnät ja sävellajit opetellaan musisoidessa jo alle puolessa tunnissa ulkoa. Soittimiston osalta käytössä on ukuleleja, valikoima djembejä ja laattasoittimia. Oppilaiden osaaminen tasapäistyy itsestään, kun käytössä on lähtökohtaisesti kaikille vieraita soittimia, ja toisaalta, käytössä olevat soittimet ovat verrattain yksinkertaisia: äänen tuottaminen on helppoa, eikä kieliä tai ääniä ole valikoimissa liikaa. Luova toiminta tuottaa kuin huomaamatta kuusi uutta sävellystä. Oppilaat ovat nopeita etenemään prosessissa Katajan antaessa valinnan mahdollisuuksia, jotka saavat heidät vauhtiin.
Avoimuutta pedagogiseen pohdintaan
Opetustuntien jälkeen keskityimme didaktisiin kysymyksiin. Oppilaitostemme 15 opettajaa osallistuivat yhteiseen pohdintaan opetuksen muuttumisesta ja oppilaiden tavasta hahmottaa asioita soitinlähtöisesti.
Lauantain ensimmäinen opetustunti päättyi pienen oppilaan tarkistavaan kysymykseen: Opetatsä huomennakin? No sit se on kiva tunti!
Kotimatkalla, koulutuksen päätyttyä auton takapenkin osallistujaraati luetteli ja kirjasi palautteet pikavauhdilla: Oli tosi hauskaa – Opin intervallien nimet ja osaan laulaa kaikki alhaalta ylös ja ylhäältä alas – Rytmit oli kivoja, etenkin trioli, joka on nyt helppo hahmottaa – Tehtiin oma kappale ja se oli helppoa kun on keksinyt vaan jonkun aiheen – Taputtaminen oli kivaa – Opin sointuja ukulelellakin – Osaan nyt sävelten nimet ja etumerkit.
Viihdyimme kaikki näillä oppitunneilla, viikonloppu sujui yhdessä hujauksessa. Teoreettisinkin asia voidaan saada soimaan, ja opetustunti voi olla paljon naurua ja yhteistä iloa. Tämän kaltaisten yhteistyömuotojen merkitys on todella suuri. Jakaminen tuo paitsi kokemuksia, myös avaa ajatukset ideoinnille ja innostumiselle. Oppimisen innostaminen on sitä kaikkein arvokkainta, ja tätä viikonlopun aikana Joensuussa koettiin. Musiikillinen lämpö saa säteillä!
Teksti: Susanna Ertolahti-Mertanen
Suomi soimaan!
Nuorisokoulutus kyläilee eri puolella Suomea! Tässä blogissa seurataan Sibelius-Akatemian opettajien ja heidän eri puolella Suomea työskentelevien kollegoidensa kokemuksia.
Sibelius-Akatemia käynnisti Suomen kulttuurirahaston rahoituksella syyskuussa 2015 laajan valtakunnallisen musiikkioppilaitosyhteistyön, jossa eri-ikäiset puhallin- ja lyömäsoitinten ja harpun soittajat kolmessatoista suomalaisessa kaupungissa saavat opetusta Sibelius-Akatemian opettajilta viikonloppukursseilla.
Sittemmin vierailut ovat laajentuneet kattamaan myös muita soittimia sekä jazz- ja kansanmusiikin sekä global musicin. Vierailut järjestetään yhteistyössä paikallisten musiikkioppilaitosten kanssa.
Lue lisää Sibelius-Akatemian nuorisokoulutuksesta
Lue lisää Sibelius-Akatemian nuorisokoulutuksen maakunnallisista opetusvierailuista
Uusimmat julkaisut
Seuraa blogia