← Takaisin blogiin

Haasteita kartoitettiin yrityskohtaisissa työpajoissa

Kolme eteläpohjalaista yritystä kartoittivat haasteita, joita taiteilijat lähtevät ratkomaan.

Toukokuun lopussa jokaisessa hankkeessa mukana olevassa yrityksessä (Alavuden Öljynpuristamo, Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupan hotelli- ja ravintolapalvelut ja Pirjon Pakari) pidettiin oma puolen päivän mittainen työpajansa, jossa haarukoitiin tämänkaltaiseen taiteellisen asiantuntijuuteen perustuvan ratkaisumalliin soveltuvia haasteita. Työpajat veti Kook Managementin Arto Kunnola, jonka erityisosaamista on mm. luovien alojen pääoman hyödyntäminen elinkeinoelämässä.

Arto Kunnola (vas.) veti yrityskohtaiset työpajat. Kuvassa Pirjon Pakarin Nelli Malmivaara ja Hannu Malmivaara. KUVA:Jenni Latva

Ennen työpajoja yritykset saivat sähköpostitse tietopaketin, jossa avattiin hankkeemme tarkoitusperiä; mitä taiteellisella asiantuntijuudella tarkoitetaan, miten taide voi olla osana yritysten kehittämistyötä ja ennen kaikkea mitä uutta sillä voidaan saavuttaa. Lisäksi yritykset saivat ennakkotehtäviä, joiden avulla varmistettiin, että itse työpajat saatiin pidettyä suhteellisen napakalla noin kolmen tunnin aikajanalla. Ennakkotehtävät oli rakennettu samaan muotoon kuin itse työpajoissa käsiteltävät asiat, joten rakenne oli osallistujille tuttu.

Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupan väki keskittyy työpajan antiin. Kuvassa vasemmalta Kati Keltamäki, Minna Kaski, Toni Hakala ja Merja Kivioja. KUVA: Jenni Latva

Työpajat fasilitoinut Kunnola sovelsi kuitenkin jokaista työpajaa ennakkotehtävistä saatujen vastausten ja pohjatietojen perusteella. Osassa työpajoista ehdittiin toteuttamaan myös nopea valokuvaustehtävä, jossa haettiin tulokulmaa yrityksen haasteisiin kuvallisin keinoin. Kuvaamiseen käytettiin osallistujien omia matkapuhelimia. Yksi työpajoista pidettiin hybridimallina, jossa yksi osallistujista oli etäyhteyden päässä. Työpajamalli soveltui hyvin myös tämänkaltaiseen sähköiseen työskentelyyn.

Alavuden Öljynpuristamon työpaja järjestettiin osittain hybridinä. Kuvassa vasemmalta Hanna Yli-Kuha Alavuden Öljynpuristamosta, Nanna Rintala Turun yliopistosta ja Arto Kunnola. KUVA: Jenni Latva

Yritysten siivilöivät jokainen kolme haastetta, jotka esitellään taiteilijoille kesäkuun alussa pidettävässä Kick-off -tilaisuudessa. Yritysten valikoidut kehittämiskohteet sijoittuvat seuraaville osa-alueille:

  • Alavuden Öljynpuristamo: sidosryhmien aktivointi, tunnettuuden kehittäminen sekä yrityksen arvojen ja tarinan esilletuonti
  • Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupan hotelli- ja ravintolapalvelut: henkilöstön kehittäminen, toimipisteiden työkulttuurin kehittäminen ja työnantajaimagon kehittäminen.
  • Pirjon Pakari: kuluttajien tarpeiden ja markkinoiden trendien havaitseminen, päivittäisen logistiikan hyödyntäminen, leipomoiden kahviloiden kehittäminen

Hankkeessa fasilitaattorina toimineen Arto Kunnolan (Kook Management) ajatuksia prosessista voit lukea hänen blogistaan.

Luova tulevaisuus

Yhteistyö taiteen ja eri alojen välillä laajentaa työn tekemisen tapoja ja merkityksiä. Tämä on yksi TYVI – Taiteen ja yritystoiminnan välinen yhteistyö uuden liiketoiminnan mahdollistajana -hankeen perusajatuksista. Blogissa pääset lukemaan sekä hankkeen toteutuksesta että myös mukana olleiden tekijöiden ajatuksia taiteen ja taiteellisen ajattelun käytöstä uusissa konteksteissa.

Uusimmat julkaisut

Seuraa blogia