Performing arts in schools

The project blog for SMIL – Scenkonst med i lärande (“Performing Arts in Learning”) features writings from researchers, teachers and stakeholders involved in the project.

About this blog

Latest

Show: All
  • Om gnistor och ett kreativt krypin

    Sofie Lundell, doktorand i pedagogiska vetenskaper vid Åbo Akademi, utforskar ordkonstens roll i lärande och undervisning. I denna text reflekterar hon över ordens kraft, skapandets betydelse och hur ordkonst kan bli en språngbräda för barns och ungas relation till språk, litteratur och kreativitet.

  • Performativt lärande

    Performativt lärande handlar om att förstå lärande som något skapande, relationellt och kroppsligt. Tone Pernille Østern, professor vid Institutt for lærerutdanning vid NTNU i Norge och extern granskare för SMIL-projektet, reflekterar här över hur lärande inte bara handlar om kunskapsöverföring – utan om att skapa och samskapa i möten mellan människor, material och idéer.

  • ”Bra jobbat!” Eller vad jag nu ska säga… Om att ge konstruktiv respons inom scenkonsten  

    “Med den här texten vill jag egentligen mest bara påminna mig själv, och kanske även andra pedagoger, om att våga stanna upp vid våra deltagares konstnärliga gestaltningar därför att det bidrar till nyanseringar av de berättelser som förs fram”, skriver Elsa Szatek, filosofie doktor i ämnesdidaktik inriktning drama och teater och medlem i den nordiska forskningsgruppen inom SMIL-projektet.

  • Why teach drama and theater? 

    Drama and theatre teachers at the University of Iceland, Rannveig Björk Thorkelsdóttir and Jóna Guðrún Jónsdóttir, explore how drama and theatre open doors to transformative learning experiences by fostering empathy, self-expression, and critical thinking, equipping students to navigate an ever-changing world with confidence and imagination.

  • Var finns ljuset? 

    “Jag tänker på en scen där man drar upp ridån, bjuder upp barnen och ungdomarna som sitter i salongen och riktar strålkastarljuset mot dem. Ger dem möjligheten att hitta en trygg plats i gemenskapen och egna uttryckssätt”, beskriver Katarina von Numers-Ekman, ombudsman i utbildningsteamet på Svenska kulturfonden.

  • SMIL, för du går i skola 

    “Skolans etos, att fostra medborgare som både tjänar samhället och lever ett anständigt, produktivt och självförverkligande liv, tenderar att definiera en norm som majoriteten av skolbarnen inte faller in i. Det värdefulla, att vi är olika, blir lätt en belastning för systemet. Vi behöver verktyg för att se och möta det olika”, säger Ville Sandqvist, initiativtagare till SMIL-projektet och tidigare vice dekan för Teaterhögskolan.

  • Vad är projektet SMIL? 

    “Performativ pedagogik visar hur konst kan vara en central kraft i utbildning – en möjlighet för elever och lärare att aktivt utforska, skapa och lära tillsammans”, skriver Nina Dahl-Tallgren, projektchef för SMIL-projektet vid Konstuniversitetet.

About this blog

SMIL – Scenkonst med i lärande (Performing Arts in Learning) is a development and research project that aims to explore how performing arts can be integrated as part of the national curriculum and learning environments in Finnish preschools and primary and secondary education. Welcome to follow the project on this blog!