Elävät taidekokoelmat: Grafiikkaa 1900-luvulta
Tervetuloa tutustumaan Elävät taidekokoelmat –blogisarjaan! Sarja avaa ovet Kuvataideakatemian taidekokoelman helmiin ja suomalaisen kuvataiteen historiaan aina 1800-luvulta tähän päivään saakka. Sarjan toisessa osassa taidehistorioitsija Meri-Maaria Kiianmaa tutkii 1900-luvun grafiikkaa.
Vedoksia, värejä ja vaikutteita
Tämän päivän nosto on omistettu grafiikalle. Grafiikkaa sisältäviä salkkuja on Kuvataideakatemian kokoelmissa yhteensä melkein kaksikymmentä, ja osa niistä sisältää yli satakin teosta. Olisipa upeaa saada hieno kokoelma mahdollisimman laajan yleisön nähtäville!
Eniten grafiikkaa on 1930–50-luvuilta, jolloin suosittuja aiheita olivat erilaiset henkilökuvat ja muut esittävät aiheet. Ajankohdan vuoksi myös sota-aiheiset kuvaukset olivat melko suosittuja, kuten näissä Helmi Kuusen teoksissa.
Helmi Kuusi aloitti opintonsa Taideyhdistyksen piirustuskoulussa (myöhemmin Kuvataideakatemia) vuonna 1931. Myöhemmin hän täydensi opintojaan eri kouluissa ja maissa aina vuoteen 1954 saakka. Hän oli aikanaan poikkeuksellisen koulutettu taiteilija. Lisäksi Kuusi toimi myös opettajana ja kriitikkona.
Nämä teokset ovat Kuusen ajoilta lottana, jolloin hän ei ilmeisesti enää opiskellut piirustuskoulussa. Miten ne ovat päätyneet kokoelmiin?
Grafiikan salkkujen tutkiminen on ollut yksi suosikkiprojekteistani Kuvataideakatemian kokoelman parissa työskennellessäni. On hyvin kiinnostavaa nähdä, millaisia töitä esimerkiksi myöhemmin nimekkäät tai itselle tärkeät taiteilijat ovat opiskeluvuosinaan tehneet.
Abstrakti 50-luku
Juhana Blomstedt (1937–2010) on yksi omista suosikkitaiteilijoistani. Olen työskennellyt hänen tuotantonsa parissa aiemmin, joten olin innoissani löytäessäni kokoelmista myös hänen opiskeluaikaisen työnsä. Blomstedt tunnetaan abstrakteista ja kuvakieleltään pelkistetyistä teoksistaan, jotka ovat saaneet vaikutteita eurooppalaisesta modernismista.
50-luvulla abstraktit aiheet olivat jo alkaneet näkyä Kuvataideakatemian opiskelijoiden töissä. Blomstedtille ominainen tyyli ei kuitenkaan ole havaittavissa vielä tässä työssä. Tämä voi johtua osittain taiteilija Sam Vannista, joka toimi koulun opettajana Blomstedtin opiskeluaikoina.
Moni oppilas, Blomstedt mukaan lukien, sai Vannilta vaikutteita. Itse asiassa Blomstedt toteaa ”Silmän oppivuodet – ajatuksia taiteesta ja taiteen opettamisesta” -julkaisun haastattelussa, että Vannin oppilaista monet maalasivat lopulta kuin opettajansa, sillä kosketusta ulkomaiseen taiteeseen ei juurikaan ollut.
Aivan vanhimmat grafiikan työt ovat mustavalkoisia, joten viimeisenä nostona tänään on yksi värillisistä grafiikan vedoksista. Teos on Kalervo Palsan (1947–1987) Kesän muistomerkki vuodelta 1977, jolloin Palsan kuvataideopinnot olivat jo loppusuoralla.
Työ on jäänyt erityisenä mieleeni. Siinä on herkkyyttä ja haikeutta, jota ei yleensä löydy Palsan tuotannosta. Myös patteri on aiheena kiinnostava: grafiikan töiden joukosta löytyy toinenkin samankaltainen patteriteos ja esimerkiksi Kansallisgallerian kokoelmiin kuuluu öljymaalaus ja tussipiirros samasta aiheesta. Kaikki teokset ovat 1970-luvulta.
Kirjoittaja: Meri-Maaria Kiianmaa
Kiianmaa on taidehistorioitsija, joka inventoi Kuvataidekokoelman taidekokoelman vuonna 2021.
Poimintoja Kuvataideakatemian taidekokoelmasta
Lähde matkalle suomalaisen kuvataiteen historiaan aina 1800-luvulta tähän päivään! Blogissa esitellään helmiä Kuvataideakatemian taidekokoelmasta, johon on koottu opiskelijoidemme teoksia akatemian 175-vuotisen historian ajalta. Löydät kokoelman täältä.
Uusimmat julkaisut
-
Elävät taidekokoelmat: Kuvataideakatemian historiaa 1800-luvulta
-
Elävät taidekokoelmat: Kuvataideakatemian historiaa 1930-luvulta
-
Elävät taidekokoelmat: Kuvataideakatemian historiaa 1980-luvulta
Seuraa blogia