← Takaisin blogiin

Vain yhden A4 arkin verran

Sanat, kieli ja kirjoittaminen eivät todellakaan enää näyttäydy tänä päivänä liikkuvan kehon ja tanssin vihollisina tai kapeuttajina, vaan eri tavoin vuotavina väylinä taiteilijana toimimisen erilaisille kokemuksille, työskentelytavoille, mahdollisuuksille sekä kannanottoina ajassa velloville kysymyksille ja haasteille. Aistivan, liikkuvan ja tanssivan kehon ja sanallisen kielen kohtaamisen paikat ovat moninaisia huolimatta siitä, että niiden olemisen tavat ja ilmaisut ovat myös erilaisia.

Olen syvästi kiitollinen näistä kymmenestä vuodesta, jotka olen saanut viettää eräänlaisella näköalapaikalla edistämässä tanssin koulutusohjelmien kirjoittamisen ja sanoittamisen tapojen ja taidon kehittymistä ja monipuolistumista. Tanssista, taiteesta, taiteilijuudesta ja meitä ympäröivästä maailmasta nousevien tanssijantaiteen maisterien kirjallisten lopputöiden laajuus, sisällöllinen syvyys ja kielellinen rikkaus ovat lisääntyneet vuosi vuodelta kiihtyvällä vauhdilla, niin että välillä lopputöille asetut sivumääärärajoituk-set, ohjaajien ja tarkastajien kompetenssi venyvät ja paukkuvat. Vaan juuri tämä on hienoa ja arvokasta – toisten työstämien tekstien äärellä ja kautta avautuu jatkuva oppimisen mahdollisuus.

Taideyliopistossa akateeminen kirjoittaminen ei rajoitu vain tiedeyliopistoista tuleviin ehdotuksiin ja vaatimuksiin lähteistä, teorioista ja tietynlaisesta kirjoittamisen tavasta. Toki se on yksi arvokas ja tärkeä tapa, mutta sen lisäksi ja/tai siihen liittyen taiteilijoita kouluttava yliopisto tarvitsee monenlaista kirjoittamista, jonka keskiössä ovat kokemukset taiteilijan työstä ja taiteesta sekä laaja ymmärrys siitä todellisuudesta ja yhteiskunnasta, jossa taidetta harjoitetaan.

Luovuus, oman äänen ja kielen löytäminen ja erilaiset kirjoittamisen tyylit sekä rakenteelliset ratkaisut tekevät myös tanssijantaiteen maisterien kirjallisista töistä erityisiä ja lisäksi niiden kautta tulee kuultavaksi tanssijan ja esiintyjän ääni ja näkökulmat – äänessä ei ole meritoitunut tutkija, kriitikko tai koreografi. Ennen maisterin kirjallista lopputyön kirjoittamista tanssin koulutusohjelmat ovat panostaneet kirjoittamisen harjoitteluun mm. opetusta ja taiteellista työskentelyä reflektoivien esseiden, erilaisten luovien kirjoittamiskurssien sekä vapaamuotoisen omaa oppimista tarkastelevan kandiportfolion kautta. Näitä erilaisia kirjoittamiseen liittyviä oppimispolkuja seuranneena minua on syvästi liikuttanut se, että myös ne opiskelijat – joilla on ollut vaikeuksia kielen kanssa – ovat usein löytäneet omaehtoisen, luovan ja jopa nautinnollisen suhteen kirjoittamiseen. Toisaalta olen uteliaasta onnesta hihkuen ja itselleni oppia hamuten ohjannut ja lukenut monia kunnianhimoisia tekstejä, joissa kirjoittajat ovat asettaneet taiteellisen työskentelyn kiintoisaan vuoropuheluun tutkimuskirjallisuuden ja/tai erilaisten teoreettis-filosofisten jäsennysten kanssa pyrkimyksenään oman esiintyjän työllisen praktiikan hahmotteleminen ja artikuloiminen.

Tämä on nyt viimein A4 arkille mahtuva kappale ja enkä löydä puhettani lopettavia sanoja. Pelastaudun päättämällä aistia puheeni sammumisen tunnelman hetkeä ja antaa viimeisten sanojen tulla silloin tai olla tulematta.

Anne Makkonen Tarjoumia ja toimijuutta – kirjoituksia tanssijantyöstä (2021) Tanssijantaiteen maisteriohjelman opinnäyteantologian julkaisutilaisuudessa 2.12. 2021.

Lue julkaisu

Soile Lahdenperä, Anne Makkonen (toim.): Tarjoumia ja toimijuutta – kirjoituksia tanssijantyöstä
Tanssijantaiteen maisteriohjelman opinnäyteantologia. Kinesis 13. Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu. 2021.

Tekstejä taiteista

Monimuotoinen julkaisutoimintamme käsittelee esittävän taiteen, kuvataiteen, musiikin, tutkimuksen ja taiteellisen tutkimuksen kysymyksiä. Tästä blogista voit lukea julkaisutoimintamme kuulumisia. Lisätietoa julkaisujen saatavuudesta löydät Taideyliopiston Julkaisut-sivulta.

Uusimmat julkaisut

Seuraa blogia