Latest blog posts
What's happening in the Uniarts Helsinki's blogs right now.

What's happening in the Uniarts Helsinki's blogs right now.
This blog post breaks down some of the widespread misconceptions and biases regarding gifted individuals that are firmly held by an excessive number of members within society. Gifted students are often forgotten in conversations that aim to be inclusive. Let’s make sure that inclusion truly means everyone—including the gifted.
I denna bloggtext delar Nina Dahl-Tallgren, projektchef och forskare vid Konstuniversitetets Teaterhögskola, exempel på hur scenkonst kan fungera som ett konstnärligt ämne i sin egen rätt. Genom fantasifull lek i förskolan, improvisation och cirkusövningar i årskurs 4 och historiska gestaltningar i årskurs 7 får eleverna utforska både världen och sig själva – med hela kroppen och alla sinnen.
“Jag har lärt mig att jag faktiskt har bra egenskaper.” I denna bloggtext delar Nina Dahl-Tallgren, projektchef och forskare, med sig av tre exempel på hur scenkonst i undervisningen kan stärka barns och ungas självbild, empati och sociala färdigheter. Genom lek, rolltagande och reflektion blir scenkonsten ett kraftfullt verktyg i skolans värdegrundsarbete.
Tre berättelser från SMIL-undervisningen visar hur scenkonst kan öppna nya vägar till lärande i förskolan och grundskolan. I denna bloggtext delar Nina Dahl-Tallgren, projektchef och forskare, med sig av konkreta exempel där kropp, känsla och samspel integreras med ämnesinnehåll – från skogslek och matematik till litteraturtolkning och geologi i rollspel.
In this blog post, docent Hannah Kaihovirta explores how materiality, space, and artistic practices are not just background to learning, but central to it. Drawing on experiences from the SMIL project, she invites us to rethink schools as dynamic, aesthetic, and ethical environments where matter itself participates in the educational process.
Graduating Theatre Academy Student Ambassador, Sointu Saraste introduces the Uniarts Student Activism movement and reflects back on the student occupation of the Sörnäinen campus lobby ‘Kookos’ in the Autumn of 2023.
Teak student ambassador, George Rallis, shares the details about queer nightlife in Helsinki
Artistic research is generally understood as a form of inquiry carried out by professional artists. It involves artistic processes, such as performances, visual art, music, literary art or site-specific art, as well as linguistic and theoretical reflection on these processes, writes professor Anita Seppä.
Rooted in Research Institute of Uniarts Helsinki, NfAR is open to visual, performative, literary and musical researchers, as well as humanistic art scholars interested in artistic research.
“Det känns som vi lär oss på ett helt annat sätt – med hela kroppen.”
I denna bloggtext sammanfattar forskaren Nina Dahl-Tallgren ett läsår där scenkonst blivit en naturlig del av skolans vardag. Genom samarbete mellan elever, lärare och forskare har kreativa lärmiljöer vuxit fram, där kropp, känslor och samspel står i centrum.