Art makes a difference
Research network CERADA's blog offers news and views about how research into arts education can have an impact on society.
About this blogResearch network CERADA's blog offers news and views about how research into arts education can have an impact on society.
About this blogIn October 2024, researcher Vilma Timonen led a panel with Kutumba, a Nepali folk music ensemble, in the international Glomus camp in Kathmandu, Nepal, on how heritage musicians can engage with issues of sustainability.
Yliopistotutkijamme Kai Lehikoinen haastaa taidealan instituutiot ja oppilaitokset eriarvoisuuden mekanismien purkutalkoisiin. Hän esittää kolme kysymystä ja kehottaa jokaista pohtimaan omassa toiminnassaan niihin vastauksia.
The keynote will feature a dynamic blend of spoken word, text, exclusively produced animated videos, music, and sound installations.
Inom kulturellt välbefinnande handlar det om att alla ses som upplevande och tänkande aktörer: individer med sina egna bakgrunder, mångfacetterade identiteter och intressen, skriver universitetsforskaren Kai Lehikoinen.
Kulttuurisessa hyvinvoinnissa on kyse siitä, että kaikki nähdään kokevina ja ajattelevina toimijoina: yksilöinä, joilla on omat taustansa, moniulotteiset identiteettinsä ja kiinnostuksena, kirjoittaa yliopistotutkija Kai Lehikoinen.
Diskussionen om konstens samhälleliga betydelse är ingen ny företeelse, skriver universitetsforskaren Kai Lehikoinen.
Keskustelu taiteen yhteiskunnallisesta merkityksestä ei ole uusi ilmiö, kirjoittaa yliopistotutkija Kai Lehikoinen.
Higher education institutions (HEIs) are integral to advancing societal progress by tackling challenges, providing solutions, and offering guidance to policymakers. By fostering research and education, HEIs nurture democratic principles, combat discrimination, and promote equality, thereby mitigating polarization, writes university researcher Kai Lehikoinen who shares his comments presented at the panel organised as part of the EU’s Research & Innovation Week.
University must fearlessly value interconnectedness between different worlds and allow for opposing views by creating, writing, illustrating, acting, singing, and playing a pluriverse where many worlds can fit, write Tuulikki Laes and Taru Koivisto.
Yliopistotutkijamme Kai Lehikoinen kirjoittaa ELIA Leadership Symposium -tapahtuman annista.
Kaikkien lasten ja nuorten tulisi saada kokemus oman musiikin luovasta tuottamisesta, kirjoittaa tutkija Anna Kuoppamäki. G Songlab -biisipajat ovat avoimia ja maksuttomia kaikille oman musiikin tekemisestä kiinnostuneille nuorille.
In the project, the University of the Arts developed and piloted the Wonderful Age course module, which explores the possibilities and well-being effects of participation in arts and culture in eldercare.
Hankkeessa Taideyliopisto kehitti ja pilotoi Ihana ikä -kurssimoduulin, jossa tarkastellaan taiteisiin ja kulttuuriin osallistumisen mahdollisuuksia ja hyvinvointivaikutuksia vanhustyössä.
Tällä viikolla vietetään kansainvälistä musiikkiterapiaviikkoa. Ajankohtaisessa traumatisoituneiden pakolaisten musiikkipsykoterapiassa musiikki ja taide voivat jäsentää asiakkaan sisäistä maailmaa sekä kommunikoida merkityksiä nykyisyyden, menneisyyden ja tulevaisuuden välillä, kertoo dosenttimme Sami Alanne.
Vuorovaikutustyöpaja auttoi osallistujia irti tutuista rutiineistaan kohti uusia toimintamalleja. Samalla se tuotti aineistoa tutkimukseen vastavuoroisesta oppimisesta.
Näyttelijäntaiteen koulutusohjelma ei enää viime aikoina ole ollut se totaalisen valkoinen, perinteisesti ymmärretyn kantasuomalaisuuden linnake, jollaisena se joskus julkisessa keskustelussa on esitetty.
Help us with our research by answering to our survey about coping with the pandemic.
Opetus- ja kulttuuriministeriön erityisavustus on kohdennettu lasten ja nuorten osallistumista taiteeseen ja kulttuurielämään lisäävien hankkeiden toteuttamiseen.
In sociologist Stephen Duncombe and artist Steve Lambert’s recent ESA-Arts keynote ‘Making Art Work’ they argue that all art is instrumental, but to have impact and be æffective requires clarity.
The arts education institutions and the Finnish cultural sector must be open to discussing the abled-bodies’ privileges by facilitating and supporting research and artistic processes that concern and are developed by invisibly disabled neurodiverse persons.
Taidekasvatuksen tutkimusverkosto CERADAn blogista löydät verkoston uutiset, tapahtumat ja puheenvuorot. Verkoston tutkijat kirjoittavat taidekasvatuksen tutkimuksesta sekä taidealan korkea-asteen koulutuksen tutkimusperustaisesta kehittämisestä. Tutkimusverkosto on osa Taideyliopiston Tutkimusinstituuttia.
Research network CERADA’s blog offers news and views about how research into arts education can have an impact on society. CERADA researchers at Uniarts Helsinki blog about their work. The research network is part of Uniarts Helsinki Research Institute.