← Back to blog

Taiteellis-pedagoginen tapahtuma

Taiteellis-pedagoginen tapahtuma on Teatterikorkeakoulun tanssinopettajan ja teatteriopettajan maisteriohjelmissa kehittynyt käsite. Tämä blogiartikkeli luo katsauksen aiempiin taiteellis-pedagogisiin tapahtumiin sekä käsitteen kehittymiseen.

Taiteellis-pedagoginen tapahtuma on Teatterikorkeakoulun tanssinopettajan ja teatteriopettajan maisteriohjelmissa kehittynyt ja edelleen kehittyvä käsite. Se kuvaa tapahtumaa, jolla on immersiivisen, osallistavan ja ryhmälähtöisen taiteen elementtejä, ja jonka sisällä katsoja-kokijat toimivat vuorovaikutuksessa esiintyjien kanssa. Katsojien oleilu teoksen sisällä on usein verrattain vapaata ja itsenäistä; katsomisen tilalle nouseekin moniaistinen kokeminen ja aktiivinen toimijuus.

Tärkeänä on pidetty sitä, että katsoja kokee tulleensa nähdyksi ja arvostetuksi taiteen sisällä tapahtuneessa kohtaamisessa, ja että tapahtumaan johtava taiteellinen prosessi mahdollistaa kokeellisuuden ja kysymisen — jopa tapahtumassa itsessään. Taiteellis-pedagogisessa tapahtumassa voi olla useita erillisiä esitys- ja työpajakokonaisuuksia.

Tanssinopettaja- ja teatteriopettajaopiskelijat toteuttavat maisteriopintojensa toisen vuoden alussa järjestettävän tapahtuman yhdessä.

Tässä blogiartikkelissa on esillä katsaus aiempiin taiteellis-pedagogisiin tapahtumiin ja käsitteen kehittymiseen 2010-luvulla. Katso myös Justiina Westerinen, sivut 121–129: Taidepedagogiikka Teatterikorkeakoulussa: Tanssinopettajan ja teatteriopettajan maisteriohjelmat 1997–2017

Virhe

Vuoden 2010 Virhe-produktio ei ollut vielä virallisesti taiteellis-pedagoginen tapahtuma, mutta sisälsi jo vastaavia piirteitä ilmavuudesta, havaintoon keskittymisestä ja hetkessä rakentumisesta.

Kaksi esiintyjää valkoisessa esitystilassa. Etualalla oleva esiintyjä on liikkeellä, hänellä on hattu päässä ja kantoside kädessä. Taka-alalla oleva esiintyjä on korotetun sermin takana osin piilossa. Kädet peittävät osittain hänen kasvonsa.
Esitys Virhe vuodelta 2010.

Sokeita pisteitä

Vuoden 2011 taiteellis-pedagoginen tapahtumassa Sokeita pisteissä juhli keskeneräisyys ja sfääreihin eksyminen. Ihmisen persoona paljastui liikkeessä ja tapahtuma sisälsikin liikettä valon, peilikuvan ja piirretyn hahmon kanssa sekä liikettä pelkillä käsillä.

Monivalottunut kuva kolmesta esiintyjästä mustassa esitystilassa. Heidän kasvonsa tai ääriviivansa eivät erotu kunnolla.
Sokeita pisteitä vuodelta 2011.

The School for unforced errors

Vuonna 2012 tanssiopettajan ja teatteriopettajan maisteriohjelmien eli “pedan” esitystoiminta notkahti pysyvästi omaleimaiseen suuntaan. The School for unforced errors oli kuusiosainen tapahtumasarja, joka rakensi ja raivasi uudenlaista tilaa esitystoiminnalle, jossa kokijan rooli ei rajoitu katsomossa nököttämiseen. Tapahtuman sisältöä kuvaavat sen osioiden nimet: Sisäisten äänten kuuntelua – avoin harjoitus; Virhe-työpaja; Harjoittelematon esitys; Arjen praktiikat; No-can-do; sekä Esitys, jota emme vielä tiedä.

17 henkilöä ylhäältä kuvattuna. Kaikilla katse kameraan ja valkoiset paidat yllään. Henkilöt istuvat kolmessa rivissä..
The School of Unforced Errors vuodelta 2012.

Inversa

Surrealistisessa vuoden 2013 Inversassa katsojat ja keräkaalit laskivat liukumäkeä ja keinuivat valtavissa pihakeinuissa. Kahvilasta pystyi tilaamaan erilaisia immersiivisiä esityskokonaisuuksia, äänimaailman pystyi valitsemaan itse korvakuulokkeista, ja taianomainen metsä vilisi populaarikulttuuriviittauksia. Prosessissa tärkeäksi muodostui kysymys, miten huomioida katsoja-kokija niin, että tälle jää arvostettu ja välitetty olo?

Esiintyjä roikkuu katosta kiinnitetystä vaijerista ylösalaisin, selkä kameraan päin. Taustalla lavasteita ja punaiset teatterivalot.
Inversa vuodelta 2013.

Musta laatikko / Sietämättömät tunteet

Sietämättömät tunteet oli ala-asteikäisille suunnattu devisattu esitys väkivallasta, häpeästä, raivosta ja ilkeydestä. Tilalähtöinen ja sanaton Musta laatikko – mental spa taas tarjosi kuusi erilaista huonetta, joissa katsoja-kokija pystyi viipymään, vaeltamaan ja tutkimaan.

Kaksi esiintyjää mustassa esitystilassa. Yksi heistä istuu kuvan oikeassa reunassa valokeilassa lootusasennossa gorilla-naamio päässään. Toinen seisoo valokeilan ulkopuolella, kädessään ase joka osoittaa toista esiintyjää kohti.
Musta laatikko / Sietämättömät tunteet vuodelta 2014.

Shades

Monimuotoinen Shades (2015) ujuttautui moniin paikkoihin Teatterikorkeakoulun saleista hylättyihin rakennuksiin ja ulkotiloihin. Tanssi- ja teatteriopettajaopiskelijat järjestivät sooloesityksiä yhdelle, kokeellisia installaatioita ja tutkimusmatkoja, työpajoja, luentoja sekä immersiivisiä näyttämöteoksia. Oli kyseessä sitten runollinen kotiesitys, paperinukketyöpaja tai kestollinen performanssi odotuksesta lentokentällä, tilanteet olivat ainutkertaisia ja keskittyivät esittävien taiteiden ajalliseen ja hetkelliseen laatuun.

Henkilö kiipeilee kalliolla, taustalla taivas ja puu. Kuva otettu alhaalta päin. Henkilön kasvoja ei näy.
Shades vuodelta 2015.

100 tilaa!

Suomen itsenäisyyden juhlavuonna järjestetty kymmenenä päivänä kymmenen tuntia kestänyt 100 tilaa! (2017) tarjosi kierrätys- ja hukkamateriaaleista rakennetun maailman, jossa järjestettiin päiväkoti- ja peruskouluryhmille immersiivisiä esityksiä. Näissä kokonaisuuksissa jää suli sanattomien olentojen vaeltaessa tilassa, tanssivat jäteolennot muuttuivat kasveiksi lasten vapauttaessa ne muovista ja Teatterisali täyttyi taidesisältöisestä puzzle-vetoisesta pelistä. “Se on varmasti kone”, totesi kävijä tilassa lepäilevästä kilpikonnasta. Iltaisin tilaan oli vapaa pääsy, ja siellä järjestetiin sooloja, konsertteja ja työpajoja. 100 tilaa! oli yhteistyöprojekti Aalto-yliopiston lavastustaiteen opiskelijoiden kanssa.

Henkilö kiiltävän, irisoivan ja rypistyneen muoviverhon takana. Kasvot näkyvät verhon takaa himmeänä, vain eteen työntynyt käsi näkyy selkeänä. Tausta on musta.
100 tilaa! vuodelta 2017

Taiteellis-pedagogisten tapahtumien luonne jatkaa kehittymistään tanssiopettajan ja teatteriopettajan maisteriohjelmissa.

Living art pedagogy

A blog of dance pedagogy and theatre pedagogy master’s programmes in which teachers, students, and alumni talk and write about performing arts pedagogy, studying and teaching. The blog contains texts and podcasts.

Elävää taidepedagogiikkaa

Tanssinopettajan ja teatteriopettajan maisteriohjelmien blogi, jossa ohjelmissa opettajat, opiskelijat ja alumnit puhuvat ja kirjoittavat esittävän taiteen pedagogiikasta, opiskelusta ja opettamisesta. Blogi sisältää tekstejä ja podcasteja.

Latest posts

Follow blog

Comments

Leave a Reply

Processing comments...

Your email address will not be published. Required fields are marked *