Menneisyyden muistia tulevaisuutta varten
Tutustu suomalaisen taideopetuksen muisteluihin Riku Hämäläisen blogissa.
Tietoa blogistaBlogi on arkistoitu eikä sitä enää päivitetä.
Tutustu suomalaisen taideopetuksen muisteluihin Riku Hämäläisen blogissa.
Tietoa blogistaKonserttisali on ikkuna yhteiskuntaan ja kuppila opiskelijoiden ja henkilökunnan kokoontumispaikka.
Peruskorjausten yhteydessä rakennettiin kamarimusiikkisali ja opetustilat uudistettiin perusteellisesti.
Käytännön kokemusten myötä ilmeni tarvetta päivittää tiloja ja korjata puutteita.
Vuosikymmenten aikana talo on kohdannut niin pommituksia kuin koronapandemian.
Talon selkeäpiirteinen arkkitehtuuri ei vastannut kaikkien odotuksia ja arkkitehdin palkkiota pidettiin liian suurena.
Konserttisalille asetettiin suuret odotukset ja sen toimivuutta arvoitiin jo ensikonsertissa.
Talo valmistui syksyllä 1931, mutta se vihittiin virallisesti seuraavan vuoden toukokuussa.
Rakennusvaiheet etenivät rivakasti pienistä vastoinkäymisistä huolimatta.
Musiikin taloa odotettiin kovasti, ja lehdistö seurasi sen valmistumista tiiviisti.
Valtio avusti talon rakentamisessa, mutta varat sen sisustamiseen piti hankkia muilla keinoin.
Tontti oli jo tiedossa, mutta itse konservatoriorakennus vasta suunnitteilla.
1928 perustettiin Helsingin Konservatorion Säätiö ajamaan Helsingin Konservatoriolle omaa rakennusta.
Taideyliopiston R-talo palasi opetuskäyttöön syksyllä 2019. Sen pitkä historia musiikinopetuksen tyyssijana alkaa kuitenkin jo vuodesta 1931.
Tässä blogissa Riku Hämäläinen kirjoittaa Taideyliopiston muistitietohankkeen vaiheista. Hankkeen tarkoituksena on kerätä entisten ja nykyisten opettajien, oppilaiden ja muun henkilökunnan muisteluita taideopetuksen historiasta, arjesta, toiminnasta, sattumuksista, jne. tulevaisuuden tutkimuksia varten. Filosofian tohtori, dosentti Riku Hämäläinen toimii Historiafoorumin yliopistotutkijana. Hän johtaa muistitietohanketta, johon kuuluu niin uuden aineiston kerääminen kuin jo olemassa olevan arkistomateriaalin saatavuuden parantaminen.