Oopperaa kulissien takana
Sibelius-Akatemian Oopperakoulutuksen opiskelijat kertovat kokemuksistaan ennen ensi-iltoja.
Tietoa blogistaSibelius-Akatemian Oopperakoulutuksen opiskelijat kertovat kokemuksistaan ennen ensi-iltoja.
Tietoa blogista”Oopperassa orientalismia edustavat stereotyyppiset henkilöhahmot ja heidän alistettu asemansa suhteessa eurooppalaisiin”, kirjoittaa Johanna Takalo
”Oopperassa verismi näkyy pyrkimyksenä tarinan, henkilöiden ja näyttämön mahdollisimman suureen realistisuuteen sekä voimakkaisiin tunteisiin”, kirjoittaa Marianne Montonen.
”Antiikin Kreikassa nainen oli aina se, jota rangaistiin: mikäli mies raiskasi naisen, se oli naisen oma syy, sillä hän oli vietellyt miehen pois vaimonsa ja lastensa luota”, pohdiskelee Ruut Karhula.
Students of Opera programme are writing about general representations of Jewishness in opera, Jewishness in the libretto of L’amico Fritz and Jewishness in the music of L’amico Fritz.
Tässä blogitekstissä oopperakoulutuksen opiskelijat käsittelevät kulttuuria osana poliittista vaikuttamista.
Oopperassa löytyy äitejä synkistä ja pahaenteisistä helliin ja hoivaaviin, toteaa Tuomas Miettola
Homoseksuaalisuudesta suoraan kirjoittaminen olisi tuhonnut Benjamin Brittenin uran, joten Albert Herring toimi yhteiskunnallisten kysymysten peilinä.
Tässä blogissa Sibelius-Akatemian 2,5-vuotisessa maisterikoulutuksessa opiskelevat nuoret laulajat kirjoittavat kokemuksistaan ennen oopperaluokan lähestyviä ensi-iltoja. Tekstit ovat syntyneet muun muassa FT Liisamaija Hautsalon vetämällä kurssilla, jossa opiskelijat haastetaan kirjoittamaan oopperan taustoista, säveltäjistä tai vaikkapa omasta roolihahmostaan ja haastattelemaan oopperaproduktiossa työskenteleviä henkilöitä.